NTNU lykkes ikke med å fly mindre

Status for NTNUs klimafotavtrykk viser liten bedring på tross av nye retningslinjer. Rektor åpner for strengere tiltak om tillitsbaserte ordninger ikke funker.

Antallet flyreiser øker ved NTNU til tross for nye retningslinjer for klimavennlig reise.
Publisert Sist oppdatert

Innen 2030 har NTNU som mål å redusere utslipp fra reiser med 55 prosent per årsverk, sammenlignet med 2019. I slutten av 2022 innførte NTNU en rekke nye retningslinjer for reise.

Blant annet skal man vurdere om reisen er nødvendig og man bør ta tog minst en vei, om dette er mulig. Tiltakene har vært basert på tillit og ansatte forventes å gjøre disse vurderingene selv, uten at de blir videre etterprøvd.

Strengere krav vil vurderes av rektor

Fra sakspapirene til torsdagens møte i NTNU-styret kommer det fram at lite tyder på at klimafotavtrykk som følge av reiseaktivitet avtar på universitetet. Det viser en kartlegging NTNU har gjort av sitt klimafotavtrykk i 2023.

«Vi ser en faktisk økning innenfor de fleste reisekategoriene. Rektor ønsker å presisere at om en tillitsbasert tilnærming ikke gir resultater, vil strengere krav vurderes,» heter det.

Rektor åpner for strengere tiltak om det ikke blir bedring på denne statistikken. Målet er å halvere med 55 prosent i 2030.

I 2019 utgjorde reise og transport samlet 29 prosent av NTNUs totale klimafotavtrykk. I 2023 har ikke reisenivået nådd toppene det gjorde i 2018 og 2019, men tallene tyder på at nivået gradvis stiger etter pandemien.

Flere reiser både med fly og tog

Oslo-Trondheim er helt klart den strekningen NTNU-ansatte reiser mest. Det gjelder både med fly og med tog. Begge deler har også økt det siste året. 

Reise mellom hovedstaden og Trondheim er den strekningen NTNU-ansatte flyr mest.

NTNU sier dermed at det ut fra tallene er vanskelig å konkludere med at togreiser i noen særlig grad har erstattet flyreiser på strekningen.

Det pekes også på effekten av brokollapsen som i fjor gjorde togtrafikken mer upraktisk. 

«I de første fem månedene av 2023 så vi en økning i antall kjøpte togbilletter (igjennom Berg-Hansen). Denne utviklingen fikk en brå stopp med kollapsen av Randklev bru i Ringebu i august, noe som ga effekt ut året». 

Randklev bru på Dovrebanen kollapset under stormen Hans i fjor og ble åpnet igjen i mai i år. I mellomtiden måtte man i en periode bytte over til buss for deler av strekningen mellom Trondheim og Oslo.

Usikkherhet knyttet til regnskapet

Totalt sett viser NTNUs klimaregnskap et 2,3 prosent redusert klimafotavtrykk i 2023, sammenlignet med 2022, men dette er ikke noe som uten videre kan vurderes som en reell endring innenfor statistisk margin gitt usikkerhet i datagrunnlaget, påpeker universitetet i sin rapport.

Det pekes på av universitetet at metodikken bak regnskapet har blitt forbedret over tid. Dermed kan det være vanskelig å sammenligne tall. Det jobbes med å finne bedre fellesindikatorer i universitets- og høyskolesektoren.

Reise er på vei opp igjen fra pandemien, men nedgangen fra 2022 til 2023 er ikke så stor at den er utenfor feilmargin.

Varekjøp pekes også spesielt på som en betydelig del av klimafotavtrykket. Her er det spesielt noe usikkerhet. NTNU skriver at utvikling av miljøkriterier for alle innkjøp vil ta tid, men det vil bli forbedret for hver nye anskaffelse. 

Universitetet peker på at for at kriterier skal kunne bli implementert i alle deler av organisasjonen, bør en felles virksomhetsovergripende anskaffelsespolitikk utarbeides.

Følg UA på Facebook og Instagram.