Hvorfor medfører synkende studenttall mindre forskning? Det burde ikke være sånn. Før vi kommer dit, må vi se på økonomien – den bestemmer alt, skriver denne ukas gjesteskribent.
- Regjeringen har sagt at bevilgningene til universitetene skal tilbake til 2019-nivået. Dette virker både meningsløst og vilkårlig, skriver Helge Holden.Foto: Kristoffer Furberg
HelgeHoldenprofessor, Institutt for matematiske fag
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Norsk universiteter,
og spesielt NTNU, befinner seg i den alvorligste økonomiske situasjonen i nyere
tid. Sluttpakker og muligheten for omfattende oppsigelser er helt uvanlig i
akademia i Norge.
Fakta
Helge Holden
Helge Holden er en av UAs seks gjesteskribenter.
Utdanning: cand.real. og dr.philos. fra UiO
Nåværende jobb: professor i matematikk ved Institutt for matematiske fag, NTNU. Leder av Abelkomiteen.
Tidligere roller i UH: Styremedlem NTNU 2009–17, Tidl. leder av flere utvalg i Forskningsrådet og ERC Consolidator Grant Panel, tidl. Preses DKNVS. Var generalsekretær i Den internasjonale matematikkunionen.
Er opptatt av: Forskningspolitikk, akademia, teknologi, NTNU
Juni 2024: Holden slås til ridder av 1. klasse.
Det er vanskelig å si
nøyaktig hva som gjorde av vi ble truffet av den perfekte storm. Krav fra
departementet om reduksjon av avsatte midler («penger på bok») har hatt store
konsekvenser. Disse midlene er bevilget
med et formål, men ansettelser tar tid, innkjøp av utstyr krever innhenting av
anbud osv., og det gjør at midlene ikke blir brukt umiddelbart. Men hovedpoenget
er at selv om midlene er ubrukte, så har de allerede en merkelapp, og kan ikke
uten videre brukes til noe annet. Departementets holdning om at
statsbevilgningen skal brukes innen utgangen av året, er lite tilpasset universitetenes
modus operandi.
Så kom pandemien der
universitetene fikk tilført ekstra midler, som bl.a. ble brukt til ansettelser. Under det generelle presset om å redusere antall
midlertidig ansatte, ble trolig mange ansettelser gjort faste. Men det var
klart at midlene var midlertidige og ville stoppe etter pandemien. Her må universitetene selv ta ansvar for egne
handlinger. Det har nok vært en forventning om fortsatt vekst i
universitetssektoren, og at alt «ville ordne seg». Sammen med en mer presset
økonomisk situasjon i Europa som har gitt realnedgang i budsjettene, er vi endt
opp i en svært alvorlig situasjon. Universitetene egner seg dårlig til raske
endringer i budsjettene.
Her må universitetene selv ta ansvar for egne handlinger.
Den enkleste måten
universitetene kan komme ut av dette problemet på, er å ikke erstatte fast
ansatte ved avgang, og å slutte å ansette stipendiater og postdoktorer med
interne midler. Det siste kommer ikke uten store kostnader – mange unge får
ikke muligheten til videre studier på universitetene, og vi kan miste et kull
med talenter. Dernest blir det vanskelig å opprettholde det videregående
kurstilbudet, og vi blir dermed mindre attraktive for utenlandske kandidater.
Til slutt mister instituttene midlene som kommer fra hver fullført doktorgrad.
Siden dette er beløp som bevilges med en viss forsinkelse, vil dette ramme
instituttene som en boomerang om noen år.
Regjeringen har sagt
at bevilgningene til universitetene skal tilbake til 2019-nivået. Dette virker
både meningsløst og vilkårlig. Inflasjonen medfører at forskningsaktiviteten
reelt går ned. At ekstratiltakene som ble innført under pandemien avsluttes, er
helt rimelig, men verden går jo videre. Behovet
for ny innsikt og erkjennelse er ikke blitt mindre.
Med synkende årskull vil
studenttallet reduseres, og slik budsjettmodellen er nå, vil også bevilgningen
til universitetene gå ned. Samfunnet er
trolig ikke tjent med at en større andel av årskullene begynner å studere på
universitetene, så studenttallet vil bli lavere. Men en konsekvens av at
bevilgningene er knyttet til studenttallet som går ned, er at også forskningen reduseres.
Men det er mer behov for forskning nå, ikke mindre. Så lenge bevilgningene er
så ensidig knyttet til studenttall, blir det mindre forskning. Dette kan ikke
fortsette.
Om regjeringen ønsker
å øke sin støtte til forskning, kan den øke bevilgningen til Forskningsrådet. Fordelen
er at forskningen da kan målrettes (også til nysgjerrighetsdrevet grunnforskning
i FRIPRO) og gir stor fleksibilitet. Men den kan ikke brukes til ansettelser i
faste stillinger. Det er vår svøpe – departementet ønsker faste stillinger
på universitetene, og da er den eneste måten å øke bevilgningen til
universitetene.
Støtten til norsk
forskning er en tilbakevendende diskusjon, særlig i en nordisk kontekst. Dette
ble nylig diskutert i veldig interessant artikkel i Forskerforum. Ønsket om at tre prosent av BNP, med en
fordeling på to prosent fra næringslivet og én prosent fra staten, skal gå til
forskning har vært «vedtatt» av ulike regjeringer siden 2005. Det er totalt
urealistisk, og hovedproblemet er bidraget fra næringslivet. Norsk næringsliv
er ikke forskningsintensivt. Petroleumsindustrien er en pengemaskin av
ufattelige dimensjoner, men krever lite forskning. Equinor investerer årlig om
lag 3,5 mrd NOK til egen FoU. Noe overraskende er ikke Equinor
forskningsledende i Norge. Tvert imot bruker Visma, som leverer regnskapstjenester,
4,7 mrd årlig på FoU, melder Forskerforum. Til
sammenligning bevilger Novo Nordisk i Danmark alene årlig 14 mrd NOK til sitt
forskningsfond (ikke egen FoU), og fondet er blitt verdens største forskningsfond,
større enn Gates Foundation og Wellcome Trust!
Fisk, kraftkrevende
industri og skog gir gode inntekter, men krever lite forskning. Der står vi, og
det er vanskelig å endre dette. Den statlige
støtten til forskning i Norge er på 0,8 prosent av BNP (2023) og lavest i
Norden, og vi har ikke vært ikke oppe på 1 prosent siden 2020. Et problem er at
norsk BNP varierer mye fordi den er knyttet så tett til oljeprisen. Styreleder
i Forskningsrådet, Gunnar Bovim, uttaler at den offentlige støtten til FoU må
opp til 1,2 prosent av BNP, og det vil koste om lag 12 mrd NOK ekstra. Det er
riktig, men dessverre ikke sannsynlig. I Sverige skal staten øke
forskningsbudsjettet med om lag 6,5 mrd NOK pr år melder Khrono, og i Sverige er støtte til forskning en god
politisk sak. I Sverige og Danmark kommer støtten fra større private fond i
tillegg til den statlige støtten, og det endrer rammebetingelsene for grunnforskning
radikalt.
Overskuddet i
petroleumsindustrien er investert i oljefondet, mens en stor del av overskuddet
fra insulin og særlig ny slankemedisin er brukt til å skape et formidabelt
forskningsfond i Danmark. Det hadde ikke vært noe i veien for å sette av for
eksempel fem prosent av oljefondet til et forskningsfond, det ville si om lag ett
tusen milliarder, der avkastningen skulle brukes til forskning. Det skulle være
vår motpart til Novo Nordisk Fonden og Wallenberg. Men det er også lett å komme
med motforestillinger – det er risikofylt å endre strukturen på oljefondet. Om politikerne
skulle sette av et fond på ett tusen milliarder kroner, er det tvilsomt om
forskning ville stå på toppen. Men tanken er besnærende.
Forskning er ikke en
sak som partiene prioriterer høyt – det er få stemmer å tjene på det. Det er et
paradoks når vi er omgitt av forskere i mediene, og politikerne henviser til
forskning når de begrunner sin politikk – iallfall når den passer med egne standpunkter.
Samtidig er tillitten til forskere lavere i Norge enn i mange andre land, se
artikkel i Nature. Dette kan ha flere årsaker. Selve begrepet
«forskning» er utvannet – nesten en hvilken som helst undersøkelse kalles «forskning»,
og kvaliteten er sterkt varierende selv på publisert forskning. Journalister er
ikke gode nok til å stille de kritiske spørsmål til forskere som overselger sitt
budskap og undertrykker den usikkerheten som forskning alltid innebærer.
Det snakkes mye om
selvstendigheten til universitetene. Om vi var mer uavhengige, kunne vi selv
bestemme omfanget av forskning innenfor egne budsjettrammer. Med jevne mellomrom kommer det opp forslag om
å gjøre om universitetene til stiftelser – ideen er besnærende og
fristende – i prinsippet. Problemet er at universitetene er så avhengige av
statlige bevilgninger at selvstendigheten ikke er reell. Når regjeringen ikke
en gang lar universitetene selv bestemme sin campus-struktur, er det klart at friheten
er illusorisk. Riksrevisjonen har sagt det så klart at det er tvilsomt om det
er mulig å oppfylle den selvstendigheten som loven krever av en stiftelse med
den nåværende finansieringsmodellen. Men ideen er verdt å undersøke nærmere.
Det sies at den nye
regjeringen har to statsministre og tre utenriksministre – la oss håpe at
den også har minst én sterk forskningsminister.