Ytring
Hvorfor i alle dager diskuterer vi valgt ledelse?
- Studentenes problemer knyttet til ytringsklima og medvirkning er ikke systemiske, men heller knyttet til holdningsproblemer hos enkelte ansatte, skriver Håkon Gravem Isaksen i denne ytringen.
- Hvis ansatte kjenner på vegring for å uttale seg, kan de jo også se for seg hvordan det er å skulle være student, som attpåtil mangler tryggheten som ligger i erfaring og fullførte grader, skriver Håkon Gravem Isaksen.
Foto: Amund Aaseng Stubbrud
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Tirsdag kveld
denne uken hadde jeg møtt opp på debatten arrangert av Universitetsavisa og
Litteraturhuset som skulle ta for seg tematikken valgt versus ansatt ledelse.
Jeg har egentlig ikke hatt så store formeninger den ene eller den andre veien,
uten at jeg helt har vært klar over hvorfor. Etter debatten står ting litt
klarere for meg, i alle fall knyttet til hvorfor jeg kanskje ikke tillegger
diskusjonen rundt valgt eller ansatt ledelse så stor vekt. Det blir nemlig paradoksalt
for meg å skulle argumentere for valgt ledelse som et tiltak for bedre
ytringsklima og medvirkningsmuligheter, for så i neste åndedrag å trekke
studentenes integritet som bidragsytere i medvirkningen ved universitetet i
tvil.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Litt om min
bakgrunn og nåværende tilknytning til NTNU. Jeg har siden 2018 vært engasjert i
studentdemokratiet her på bruket, da først som instituttillitsvalgt ved
Institutt for språk og litteratur. Etter det tilbrakte jeg 2020 som fagpolitisk
ansvarlig i Studenttingets arbeidsutvalg, før jeg i 2021 engasjerte meg som
fakultetstillitsvalgt ved Det humanistiske fakultet. Jeg har nå en stilling i
studieseksjonen ved samme fakultet, og stortrives i ny jobb. Jeg merker likevel
at det i stunder som dette blir litt for vanskelig å la engasjementet for
studentene ligge.
Debatten var i
all hovedsak en særs godt gjennomført affære, med paneldeltakere som på en god
måte representerte ulike syn på ansatt versus valgt ledelse. For meg syntes
debatten å belyse sakens ulike sider godt, om enn noe ensidig vinklet mot
ansattperspektivet. Jeg hadde planlagt å følge opp i spørsmålsrunden rundt
hvordan studentenes medvirkning og påvirkning i en ordning med valgt ledelse
ville utspille seg. Det er jo tross alt ganske mange studenter her, og disse er
jo tross alt også interessenter og parter i medvirknings- og
medbestemmelsesordningene allerede.
Det er ingenting jeg heller vil en at
studentene skal oppleve en åpen dør og en varm velkomst inn i
universitetsfellesskapet. Derfor blir jeg umåtelig skuffet når det nok en gang
tydeliggjøres at enkelte ansatte heller stort sett bare omtaler studenters
innsats i negative ordelag. Kveldens eksempel er et jeg har hørt ulme i gangene
så lenge jeg har hatt tillitsverv:
Hvis
studentene bare hadde stemt mot fusjonen så hadde vi jo sluppet alt det styret
den prosessen førte med seg.
Uttalelsen kom
som svar på et spørsmål fra debattleder Tore Oksholen, om hvorvidt en kunne se
for seg at prosessen rundt fusjonen ville utspilt seg annerledes med valgt
heller enn ansatt ledelse. Nå har jeg ikke sitert den nøyaktig, men de gangene
den tidligere har kommet meg for øret er det omtrent slik det kommer til
uttrykk. De som er nysgjerrige kan jo finne øyeblikket igjen i opptaket av
strømmingen av debatten.
Spørsmålet oppfordrer jo riktignok til noe
kontrafaktisk spekulasjon, men vi kan da vel holde oss for gode for å tillegge studentene
ansvaret for alt som er galt ved universitetet. Jeg forstår godt, etter
samtaler jeg har hatt med ansatte rundt omkring, at fusjonen var en prosess som
tydeliggjorde sterke motsetninger og konfliktlinjer. De studentene som var med på
det vedtaket er ferdige for lengst, og vi må kunne la dagens studenter slippe å
bære ansvaret for utfallet av saken.
I oppfølgingen
av uttalelsen kom det også en betimelig slenger om at studentene alltid er enige
med den ansatte ledelsen, med påfølgende assosiasjoner om at studenter som
engasjerer seg må passe seg for å være karrierebevisste broilere som sleiker
ledelsen opp etter ræva. Dette narrativet, om at studenter generelt er en
upålitelig og umenneskeliggjort saueflokk som ikke egner seg til annet enn å la
seg forføre av ledelsen, er jeg rimelig lei av. Dessverre er utvekslingene under
gårsdagens debatt et godt eksempel på at ansatte bevisst eller ubevisst
fortsetter å bygge opp under et slikt narrativ, som da resulterer i en
utvasking av legitimiteten til studentenes argumentasjon og ståsted i ulike
saker.
Dette narrativet, om at studenter generelt er en upålitelig og umenneskeliggjort saueflokk som ikke egner seg til annet enn å la seg forføre av ledelsen, er jeg rimelig lei av.
På bakgrunn av
dette finner jeg det derfor helt irrelevant å diskutere valgt ledelse som et
tiltak for bedre ytringsklima og medvirkningsmuligheter ved universitetet, i
alle fall om det er studentenes situasjon man ønsker å bedre. Da burde man
kanskje heller som ansatt vurdere hvordan man i egen fremtreden balanserer
omtale av studenter og idealistiske holdninger om universitetsdemokratiet. Hvis
ansatte kjenner på vegring for å uttale seg, kan de jo også se for seg hvordan
det er å skulle være student, som attpåtil mangler tryggheten som ligger i
erfaring og fullførte grader.
Jeg meldte meg
til et spørsmål kort tid etterpå, men må innrømme at jeg kom i fare for å
forglemme spørsmålsdelen og heller fremmet noe som minnet mer om et innlegg. Denne
ytringen er vel tenkt som en oppfølging av det jeg sa og tenkte under debatten,
for i øyeblikkets forbauselse mister man kanskje noe av evnen til å
tydeliggjøre sine synspunkter. Gjerne kikk innom opptaket fra strømmingen
likevel, debatten i forkant er også absolutt verdt å få med seg.
Jeg forstår at
disse utsagnene som ansatte til tider, men ganske så jevnlig fremsetter,
kanskje mest er ment som humor eller en skarp, men konstruktiv kritikk. Uavhengig
av hva man skal kalle det, er det fint om dette blir noe vi kan spare oss for. Ved
å opprettholde en kultur med slike uttalelser bidrar man til å holde studentene
utenfor universitetsfellesskapet gjennom å trekke studentenes integritet som
bidragsytere i medvirkningen ved universitetet i tvil. Dette mener jeg er noe
vi langt på vei må løse med andre tiltak enn valgt ledelse. Slik jeg ser det,
er ikke studentenes problemer knyttet til ytringsklima og medvirkning
systemiske, men heller knyttet til holdningsproblemer hos enkelte ansatte.
Sannheten er at
studentene, etter min erfaring, kommer ganske godt ut av det i dagens system. Det
skal være studentrepresentanter med i ansettelsen av både ledelse og
vitenskapelig ansatte med undervisningsoppgaver. Studentene har merkelig nok
ikke så gode muligheter til å medvirke i ansettelsen av teknisk-administrativt
ansatte, og jeg skulle gjerne sett at studentene hadde muligheten til å medvirke
når gode studieveiledere skal finnes, for eksempel. NTNU er også, til tider
nesten i overkant, innstilt på å inkludere studentrepresentanter i ulike
vurderingskomiteer, prosjektgrupper og andre medvirkningsorganer. Medvirkning
organisert slik, med inkludering både i ansettelser og organ med og uten
beslutningsmyndighet, gir trygge og forutsigbare, om enn noe byråkratiske og
systemorienterte, rammer for studentmedvirkning ved NTNU.
Når jeg nå har
gleden av å skrive mitt første leserinnlegg som ansatt, ønsker jeg å benytte
muligheten til å tydeliggjøre at det etter mitt syn er langt større problematikk
knyttet til ytringsklima og medvirkningsmuligheter enn om ledelsen er ansatt
eller valgt. Og bare så det er sagt, jeg ville ikke hatt noe problem med å være
uenig med hverken valgt eller ansatt leder. Jeg har likevel forsøkt, så langt
det lar seg gjøre gjennom min tid i studentdemokratiet, å være innstilt på
konstruktiv dialog og saklig argumentasjon i møte med de ansatte, hvor uenige
vi enn har vært. Jeg håper vi nå som kolleger kan være enige om å møte
studentene på samme måte.