Ytring
Fengselsteater oppfordrer til internasjonal solidaritet med utsatte ungdommer i fengsel
- Nå er det nødvendig å rope ut i offentligheten, langt over Italias landegrenser, på vegne av disse ungdommene.
Norske forskere og teaterarbeidere sender en rungende støtteerklæring til hardt rammede unge innsatte, teaterfolk og universitetsansatte i Milano. Bildet er fra fengselsteaterprosjektet Typus.
Foto: Cecilie Haagensen
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Mandag 29. april kom nyheten om at 13 ansatte i Beccaria
ungdomsfengsel i Milano, Italia, er arrestert for grove overgrep mot unge
innsatte mellom 15 og 20 år. En gruppe norske forskere og teaterarbeidere
samarbeider med teaterfolk og universitetsansatte i Milano om fengselsteater
inne i Beccaria fengsel, og sender med dette en rungende støtteerklæring til
hardt rammede unge innsatte, teaterfolk og universitetsansatte i Milano.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Over en periode på to år har tre ulike land samarbeidet om å
utvikle teaterkompetanse med unge innsatte i fengsel i Norge, Italia og utsatte
marginale grupper i Hellas. På selveste 17. mai ble dette Kreativt Europa-samarbeidet avsluttet med en lenge planlagt gjennomføring av en 24
timers performativ vake inne i Beccaria-fengselet i Milano.
De tre landene
samarbeidet gjennom dette om en siste produksjon. Med de nylig avdekte
overgrepene i Beccaria har det kommet et nytt alvor inn i arbeidet, og vi jobbet
med å integrere dette i avslutningsarrangementet. Det ble vist forestillinger,
utstillinger og ulike innslag i 24 timer før vi avsluttet med en prosesjon fra
Beccaria ut i Milanos gater. Arbeidet med det kunstneriske prosjektet knyttet
til den aktuelle hendelsen, aktualiserer teaterets mulighet for handling og
ytring i en høyst betent politisk og institusjonell situasjon.
Fakta
Kreativt Europa: EUs program for de kulturelle og kreative sektorene. Programmet har en total budsjettramme på 2,4 milliarder euro i perioden 2021-2027.
Typus: Toårig Kreativt Europa-prosjekt med en budsjettramme på 2 millioner, inkluderer teaterarbeider og forskere i tre land. Første Kreativt Europa-prosjekt ved Det humanistiske fakultetet ved NTNU. Ledes av Cecilie Haagensen, førsteamanuensis i drama og teater (NTNU). Astrid Mjanger, skuespiller og Master i teater, har gjennomført to runder med workshoper og forestillinger i Bjørgvin fengsel sammen med masterstudentene Maria Lillestøl og Camilla Trosterud fra HVL, som en del av prosjektet.
Teater Bak Murene: Organisasjon som jobber med teater i fengsel. Ledes av Marianne Nødtvedt Knudsen som er en pioner på feltet og har jobbet med Teater Bak Murene siden 2007.
I flere år har det vært gjennomført fengselsteaterprosjekter
i Norge, der det jobbes med teater i et svært komplekst sikkerhetssystem
innenfor fengselsmurene. Teater Bak Murene er en særegen praksis som handler om
å utvikle teaterkompetanse og sosiale relasjoner inne i norske fengsel, som et
alternativ og supplement til det ordinære skoletilbudet. Dette organiseres i
Norge gjennom fengselsskolene og i samarbeid med fengselsmyndighetene. I disse
ekstraordinære prosjektene utvikles det små teaterproduksjoner med innsatte på
scenen, som fremføres for andre innsatte. Deltakerne får trening i å utvikle og
tolke tekster, opptre på en scene, opplæring i musikk og stemmebruk, og
diskusjoner om ulike tema og etiske utfordringer. Bak dette arbeidet ligger et
dypt humanistisk prosjekt, og et ønske om å utvikle innsattes teaterkompetanse
for å skape ferdigheter som gir mulighet for kommunikasjon gjennom estetiske
uttrykksformer.
I 2022 ble vi, en gruppe norske teaterarbeider og forskere,
del av et internasjonalt Kreativt Europa-finansiert fengselsteaterprosjekt kalt
Transforming Young People Using Shakespeare (Typus), sammen med Hellas og
Italia. I disse tre landene jobber vi sammen for å utvikle best mulige
praksiser for teaterproduksjoner av så høy teaterfaglig kvalitet som mulig,
innenfor fengselsmurene. Vi har jobbet parallelt i landene med utgangspunkt i
tematikk og tekster fra Shakespeares Romeo og Julie, der skyld og straff,
konflikt og forsoning, er sentrale tematikker. Med de siste hendelsene i
Beccaria har disse temaene fått fornyet aktualitet. Gjennom Typus har vi vært
vertskap og besøkt hverandre i de respektive landene for å dele erfaringer og
utvikle nye metoder for denne typen arbeid i fengsel og med marginale grupper.
Prosjektleder for Typus, Cristina Cavecchi, er ansatt ved
universitetet i Milano. Studentene hennes jobber i Beccaria ungdomsfengsel med å lage teaterforestillinger sammen med innsatte,
som en del av sin utdanning. I motsetning til provisoriske scener i gymsaler og
klasserom i norske fengsel har de et eget teater inne i fengselet i Beccaria.
Teateret heter Puntozero og er bygd opp og drevet av to ildsjeler, som er
profesjonelle teaterfolk. Puntozero er unikt i sitt slag siden det er et
fullskala teater – inne i fengselet – som produserer teaterforestillinger for
et offentlig publikum i et samarbeid mellom unge innsatte,
universitetsstudenter, profesjonelle teaterfolk og frivillige. Amfiets røde
plysjseter er donert fra Milanos storslåtte operahus La Scala.
Mens man i Norge kun unntaksvis fengsler barn under 18 år,
finnes det i Italia hele 17 ungdomsfengsel – og ett av disse er Beccaria. De innsatte ungdommene
slippes ut fra cellene og inn dørene i teateret kl 08, hvor de jobber hele
dagen med teaterproduksjonen. Ungdommene lærer å stå på en scene, kjøre lys og
lyd, osv, før de lukkes inn fengselet igjen kl 20 på kvelden. Da er de igjen
overlatt til, det vi nå vet, er fengselsvokternes vold.
Overgrepene som nettopp er avdekt i Beccaria ryster Italia
og får stor oppmerksomhet i italienske media. Alle involverte i Typus mottok
nyheten om at 13 fengselsansatte er arrestert for grov vold og
overgrep mot unge innsatte med sjokk. Ytterligere åtte er under etterforskning. Noen av
ungdommene vi har møtt i Beccaria, som jobber i Puntozero-teateret, som vi har
intervjuet og jobbet sammen med, kan ha båret på mørke hemmeligheter over lang
tid. Det er dypt rystende å få vite hva ungdommene i Beccaria har vært utsatt
for.
I Beccaria er det 72 innsatte i alderen 15-20 år. Av disse
er 46 immigranter, og av disse igjen har 32 hverken foreldre eller familie som
er bosatt i Italia. Noen sitter uten dom. Overvåkningskameraene som skal fange
opp lovbrudd fra de innsatte, har nå i stedet fanget opp overgrep fra de
ansatte, og med bakgrunn i dette er ansatte arrestert. De unge innsatte har
ingen stemme som høres utenfor fengselet, og i Typus jobber vi med at de skal
kunne sees og høres gjennom å jobbe med teater. Ansatte ved Universitetet i
Milano, studenter, frivillige og ansatte teaterfolk i Puntozero, sørger for
opplæring og gjennomføring av teaterforestillinger som møter fullsatte saler og
et offentlig publikum inne i fengselet.
Ut over dette er det nå nødvendig å rope ut i
offentligheten, langt over Italias landegrenser, på vegne av disse ungdommene.
Når de som er satt til å håndheve straff begår straffbare handlinger ovenfor
ungdommene, er vi på det laveste humanistiske nivå og dette kan være en vekker
som strekker seg langt ut over Italias grenser. Den internasjonale
solidariteten og samarbeidet i Typus viser seg å være enda viktigere nå enn da
prosjektet begynte. Teaterets mulighet til gi et kunstnerisk uttrykk for en
akutt hendelse har åpenbart seg, og den brukte vi på 17. mai.