Ytring
«Ikke ansett oss om dere ikke har råd»
- Vi studenter trenger at dere bedrifter er ærlige og reale mot oss, skriver Emma Stanger, om at IT-bedrifter ansetter studenter lenge før ansettelsesforholdet begynner, uten å vite om de faktisk har arbeidsoppgaver eller råd.
- Jeg vet at bedrifter ikke ansetter og deretter trekker ansettelsene for å være slemme, skriver Teknas studentutvalgs Emma Stanger.
Foto: Privat
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
I løpet av mine
snart fire år som student innen realfag og IT har jeg ofte hørt at jeg er
garantert jobb og god lønn etter studiet. For mine medstudenter og meg er disse
faktorene både motiverende og beroligende i en ellers faglig tung og krevende studietid.
Men i det siste har mange IT-bedrifter drevet et urettferdig spill der de
ansetter studenter både i sommerjobb og fast jobb lenge før ansettelsesforholdet
begynner, uten å vite om de faktisk har arbeidsoppgaver eller råd. Dette har
resultert i at en god del bedrifter nå har vært nødt til å si opp studenter før
de i det hele tatt begynner i jobben, og vi ender opp med en situasjon som er
problematisk på mange måter både for bedriftene og studentene. La meg forklare.
Mange bedrifter
begynner med ansettelsesprosessen til sommerjobb på sensommeren året før, og ansettelsesprosessen
til fast jobb en stund før det igjen. Det vil si at mange stillinger forsvinner
tidlig. Dersom man er heldig og lander en jobb et år i forveien, men så er
uheldig og mister jobben igjen bare måneder før planlagt oppstart, er de aller
fleste andre relevante stillinger allerede fylt for lenge siden. Mange
studenter ender til og med opp med å måtte velge mellom flere jobbtilbud, og da
er det ekstra kjipt å velge bort noe til fordel for noe man ender opp med å
miste.
Les også: - Konsulentselskapene utnytter makten de har
I tillegg er det et
åpenbart økonomisk aspekt her. En undersøkelse gjort av Tekna i 2023 viser at
så mange som 48% av studenter må få økonomisk hjelp hjemmefra for at ting skal
gå rundt. Videre viser en rapport utført av Samfunnsøkonomisk analyse for
Akademikerne i 2024 at studenter får 20% mindre for studiestøtten i dag enn for
20 år siden. Studenter er derfor avhengig av pengene de tjener gjennom en
sommerjobb for at det etterfølgende skoleåret skal gå opp økonomisk, og
masterstudenter som snart skal ut i fast jobb belager planlegging av framtiden
på en fast inntekt, slik som Maria. Tap av inntekt
fra sommerjobb og fast jobb fratar studenter kort sagt økonomisk frihet og
mulighet til å planlegge.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Jobbsøkerprosesser
er en tidkrevende og mental prøvelse. Det legges mye tid og energi i å gjøre
research, skrive søknader og forberede til intervjuer, og konkurransen er stor
så for mange blir det gjerne flere titalls bomrunder. Det vil si at man som
student er “heldig” dersom en oppsigelse kommer i starten av vårsemesteret, og
man kan ta seg tid til en ny søkerunde før man drukner i innleveringer og
forelesninger. Det er derimot veldig uheldig for studenter om oppsigelsen
kommer i april, og en ny søkeprosess sammenfaller med eksamensperioden eller
masterinnspurten.
Og så er det
naturligvis også et stort erfaringsmessig tap å miste sommerjobb eller fast
jobb. For mange studenter kan en sommerjobb være en god indikator på hvilken
vei man ønsker, eller ikke ønsker, å gå videre i utdanningen. I tillegg inngår
relevant arbeidserfaring som et krav på enkelte utdanninger, og en sommerjobb
fyller gjerne dette kravet. Bedriftene taper også erfaring på å gå glipp av
studenter og nyutdannede. Det er fordelaktig for bedriftene å få et innblikk i
og oppdatering på ny teknologi, nye vinder og hvor studentskoen trykker.
Jeg vet at bedrifter
ikke ansetter og deretter trekker ansettelsene for å være slemme. Tvert imot,
de ønsker å gi studenter og nyutdannede et godt faglig tilbud, god
arbeidserfaring og inspirasjon, og alle parter vinner på et tett samarbeid
mellom arbeidslivet og studentene. Jeg forstår at det er tøffe og uforutsigbare
tider i IT-bransjen, at det er mangel på prosjekter og at det kan være
vanskelig å forutse økonomisk situasjon langt fram i tid. Men vi studenter trenger
at dere bedrifter er ærlige og reale mot oss, framfor å gi oss falsk trygghet
og løfter dere ikke kan holde. Og sannheten er at det gagner også dere, for
studenter snakker sammen og positive opplevelser spres fort, men det gjør
dessverre også negativ omtale.
Nå må vi jobbe
sammen om å finne en løsning som fungerer for alle parter. Kanskje bør det bli
felles enighet om at søknadsprosesser skal begynne senere? Eller kanskje bør
kompensasjon for tap av jobb inkluderes i kontrakter? Eller kanskje er
løsningen at bedriftene rett og slett må ha is i magen når det kommer til
ansettelser, og ikke ha is i magen dersom de ser at økonomien kanskje
ikke strekker til og de begynner å vurdere oppsigelser. Det er mange studenter
å ta av og alle blir ikke tatt i september, og det er mye bedre for studenter å
få en oppsigelse i januar enn i april. Studentenes oppfordring til arbeidslivet
er derfor følgende: vent med ansettelser til dere vet dere har råd og
kapasitet, det sparer både studentene og bedriftene for mye ekstra jobb, og vi
opprettholder på denne måten et sunt arbeidsmarked.
For videre lesing:
Samfunnsøkonomisk analyse for Akademikerne
Studenter er avhengig av hjelp fra foreldre
Fallgruver for IT-studenter i forhold til jobbsøking