«Jeg ønsker meg et akademia som er modigere, med forskere som tør mer»
Bergen: En halvtime ute i intervjuet avbryter UiB-rektor Margareth Hagen seg selv, og sier: - Vi må ikke glemme, når vi nå er så fortvilet over den økonomiske usikkerheten og tøffe arbeidsforhold, at det er fantastisk å være forsker. Det må du huske å ta med.
- Jeg tror jeg er en ganske verdiforankret rektor, sier Margareth HagenFoto: Tore Oksholen
Vi har snakket om hvordan hun ser på universitetet hun
leder, politikernes respekt for akademisk frihet og mer til, og om hvorfor
mangfold er bra også i UH-sektoren. Hagen starter straks valgkampen for å få
fornyet tillit som rektor, men det vil hun ikke snakke om.
- Dette skal ikke
være noe valgkampintervju, sier Hagen, som avslutter én rektorperiode, og
ønsker seg en til.
Men det ble likevel litt det også.
Intervjuet skjer et par dager etter at UiB-rektoren var i
Oslo sammen med rektorkollegene ved universitetene i Oslo og Tromsø samt NTNU
for å «drøfte aktuelle saker» minister Oddmund Hoel (se brevet til ministeren
sist i teksten). UAs intervju med Hagen skjer mens hun fordøyer hva som kom ut
av dette møtet.
Hvilket universitet ønsker Margareth Hagen seg? Etter
en time på hennes kontor en desembermorgen, bløt og vassen på bergensk vis,
undrer jeg meg på hva vi egentlig snakket om. Hva var den røde tråden i
samtalen?
Litt senere har jeg transkribert det timeslange opptaket til
en åttesiders råtekst, konstaterer at vi dekker ganske mange tema underveis.
Noen stikkord går igjen.
Mangfold. Hagen ønsker seg et mangfoldig akademia.
Det er behov for arbeidsdeling og mangfold i sektoren, konstaterer hun. «Jeg
tror det er kjempeviktig at en klarer å ha virkemidler som styrker mangfoldet,
når vi er så mange universiteter som vi er, og vi kommer til å bli flere.
Universiteter kan være så mangt, og det kommer til å være mye forskjellig i
Norge framover også. Det kan gå helt fint så lenge vi klarer å opprettholde
mangfoldet blant oss.» sier hun.
Alle kan ikke ha de samme oppgavene
Litt senere: «Det går jo på forholdet til instituttsektoren,
forholdet mellom universitetene. At ikke alle skal bli like, ikke alle kan ha de samme oppgavene.»
Framtidige regjeringer må passe på at alle universitetene
ikke utvikler seg i samme retning. Og dette med at alle nå blir universiteter?
«Jeg har alltid tenkt at det er ingen skam å
være høgskole. Det er faktisk en flott ting.»
- Alle kan ikke være forskningstunge
Grunnforskning. Mangfoldet i sektoren henger tett
sammen med spennet mellom profesjonsstudier og disiplinfag. UiB er et
forskningstungt universitet, i likhet med de øvrige tre ‘gamle’
breddeuniversitetene UiO, UiT og NTNU. Dette er viktig å ha langt framme når
kravet for å oppnå universitetsstatus er senket.
«Det handler ikke om at det ene skal være mer prestisjefylt
enn det andre, men vi er et lite land, med mange ulike
behov, det er ikke alle som kan være forskningstunge. Ikke alle av de
nye universitetene kan være like forskningstunge som de gamle er.»
Finansiering. «Det er ikke tvil om at
kunnskapssektoren eller universitetene er en salderingspost. De gamle
universitetene har også hatt de tøffeste rammekuttene i det siste.»
Det satses ikke på den sterke grunnforskningen
i Norge, slår Hagen fast. Støtte til frie prosjektmidler er en salderingspost.
I likhet med kollega Stølen ved UiO er Hagen lite imponert over minister Hoels
påpekning av at Norge bruker mer av BNP på forskning enn nabolandene Sverige og
Danmark, at det er det private næringslivet som henger etter. Sverige har
Wallenbergstiftelsene, Danmark Novo Nordisk. Men
Norge har Oljefondet. «Å sammenlikne slik blir
som om helseministeren skulle sammenlikne Norge med Japan og Sør-Korea. Det gir
ingen mening.»
En av grunnene til at UiB har greid seg såpass bra de senere
år er at man har overkompensert når det gjelder inntak av studenter. Dette kan
ikke fortsette, man blir nødt til å ta rev i seilene, det vil få følger. Men
hun ser ingen umiddelbar risiko for at man må gå til sluttpakker eller
oppsigelser.
Vi må være enda tydeligere mot politikerne, mener hun.
«Kanskje
de tar oss for gitt? Hvor viktig er ikke vi for kompetanseutvikling – de
høykompetente kandidatene vi leverer til arbeidslivet, til næringslivet hvert
år ... Hvor betydningsfullt er ikke det, og hva risikerer ikke Norge med at vi
blir ytterligere svekka nå? Jeg tror ikke vi har vært gode nok på å formidle
det. Kanskje vi er for lydige.»
Nasjonal/internasjonal. Hagen vender tilbake til at
UiB er et nasjonalt, og internasjonalt, universitet som tilbyr bredde innen
disiplinfag og profesjonsstudier. Satsingen på det internasjonale er blitt vanskeligere,
særlig på studentsida, både på grunn av bortfall av studiefinansiering utenfor
EØS og bortfall av kvotestipend. «Det nye finansieringssystemet belønner heller
ikke lenger utreisende studenter. Summen av alt dette er ganske stor. Og så er
det norskkravet til utenlandske stipendiater, da, på toppen av alt.»
Hagen spør seg om den nåværende regjeringen forstår hvor
viktige universitetene er for å sette Norge på verdenskartet.
«I Afrika fins
det regjeringsmedlemmer som har sin utdannelse
fra Norge. På universiteter rundt omkring i hele verden fins det folk i
sentrale posisjoner som har tatt universitetsgrader her. Det nettverket er gull
for Norge. Konsekvensen av det som skjer nå, kommer vi ikke til å se akkurat
neste år eller året etterpå, men om ti år. Forskningen lider og svekkes, skal
jo være internasjonal.»
- En verdiforankret rektor
Verdier. «Jeg tror jeg er en ganske verdiforankret
rektor. Jeg er veldig opptatt av gode kår for forskninga og forskningsfrihet.
Og opptatt av ytringsfrihet.»
Hagen forankrer sitt perspektiv i hva
hun refererer til som den nordiske modellen: som bygger på en stor offentlig
finansiert sektor som søyle for en rettferdig og inkluderende velferdsstat.
«En internasjonal sammenligning må
ta utgangspunkt i vår nordiske modell, og heller se denne som en ekstra fordel
for det norske velferdssamfunnet, for vår konkurransekraft, og ikke som
grunnlag for saldering. Ønsker vi å opprettholde og videreutvikle den norske
modellen med gratisprinsipp og sterke offentlige forskningsinstitusjoner, må vi
være villige til å investere mer framtidsrettet enn vi gjør under dagens
regjering. Det er forunderlig at dagens regjering som ligger på venstre-siden
uthuler gratisprinsippet, bygger ned vårt internasjonale kunnskapssamarbeid og
ikke slår ring om sine statlige forskningsuniversiteter.»
Et djervere akademia. «Jeg ønsker meg et akademia som
er modigere, med forskere som tør mer.»
Brevet til statsråden
«Vi, rektorane ved UiO, UiB, UiT, og NTNU, ynsker å invitere
oss til eit møte med dykk for å drøfte aktuelle saker innan forsking- og
høgareutdanningsområdet. Vi ynskjer særleg å drøfte forskingssystemet på dette
møtet.
Vi foreslår følgande tema:
• Arbeidet med systemmeldinga
Vi er opptekne av å høyre om eventuelle nye moment som har
kome til i arbeidet med meldinga,
og eventuelt drøfte desse. Nokre konkrete tema knyta til
meldingsarbeidet:
• Dei forskningsintensive universitetas rolle i
kunnskapssystemet
Draghi- og Letta-rapportane og Noregs posisjon i EU sitt 10.
rammeprogram er gode
utgangspunkt for å diskutere korleis vi kan bidra til ei
enda sterkare internasjonal forskings- og
utdanningsrolle for Noreg.
• Eitt forskingssystem for open, gradert og skjerma
forsking, og oppfølging av
langtidsplanen for forsvaret
Forsking som har delt bruk (dual use) er eit aktuelt tema
nasjonalt og internasjonalt som
har ulike typar utfordringar og moglegheiter.
• Tungreknekraft, kvanteteknologi, kunstig intelligens og
infrastruktur
Vi ynskjer å drøfte vidare planar og prosessar på områda.
Vi voner du ser verdien av dette initiativet, og ser fram
til å høyre frå deg om moglege tidspunkt.»