rektor møtte lærerutdanningen

- Vi har snakket mye om tall, men nå må vi snakke om følelser 

Ansatte ved Institutt for lærerutdanning ga tydelig uttrykk for at det var på høy tid for et besøk fra NTNU-rektor Tor Grande i oppsigelsesprosessen de nå er inne i. 

Rektor Tor Grande møtte for første gang ansatte ved det kriserammede ILU. - Det var på tide at du kom, sa flere fra salen.
Publisert Sist oppdatert

- Det var på tide å se rektor her må jeg si, og vi har snakket mye om tall her i dag, men nå må vi snakke om følelser. For oss handler dette om selvverdi og livskvalitet, og det er det vanskelig å komme bort fra. Det er for sent for ledelsen på nivå 1 å møte oss nå. Det er et tillitsbrudd at dere møter oss så sent, sa Signe Braut som er ansatt ved norskseksjonen ved ILU. 

- Jeg har sagt at jeg er villig til å delta på allmøter før, svarte rektor Tor Grande. 

Videre lurte Braut på hva ledelsen på alle nivå hadde tenkt å gjøre for å gjenvinne tilliten til de ansatte ved ILU. 

- Det er ikke et enkelt svar på det, men det er viktig å være til stede og møte dere. Tilstedeværelsen vår i dag er trolig ett steg i riktig retning, svarte Grande. 

Mange spørsmål, lite tid

Onsdag ettermiddag inviterte ledelsen ved ILU inn til personalmøte for ansatte ved NTNU-instituttet der det er varslet oppsigelser. Instituttleder Ingfrid Thowsen, samt dekan Tine Arntzen Hestbek og rektor Tor Grande innledet møtet. Etterpå svarte ledelsen på spørsmål som var innsendt på forhånd og på spørsmål fra salen. 

Det var mange spørsmål fra frustrerte ansatte ved instituttet, og liten tid. Da møtet ble rundet av var det fremdeles mange hender i været. 

Rektor Tor Grandes svar handlet mye om rammefordeling, ny finansieringsmodell, omstilling, evne til å løfte blikket og se fremover, og at lønnsutgiftene var høyere enn rammetilskuddene. 

Ansatte ved matteseksjonen tok til ordet og etterlyste bedre ivaretakelse av ansatte ved seksjonen fremover enn det har vært så langt. 

- Her på matteseksjonen skal seks ansatte sies opp, det er ganske dramatisk. Dere må ivareta oss bedre en det dere har gjort, sa en av de ansatte. 

- Forstår at folk sliter med å sove

Instituttleder ved ILU, Ingfrid Thowsen, svarte at hun hadde forståelse for at dette er en krevende situasjon å stå i for de ansatte. 

- Jeg forstår at folk sliter med å sove. Bedriftshelsetjenesten, verneombud og HR er ressurser vi må koble på, sa hun. 

Samtlige av de forhåndsinnsendte svarene var lange og kompekse, og ledelsen svarte etter beste evne. 

Det ble blant annet spurt om hvorfor NTNU ansetter i rekrutteringsstillinger, bygger ut nye satsningsområder og lager bemanningsplaner med nyansettelser samtidig som fast ansatte mister jobben. Hvorfor gjøres det ikke mer på toppnivå for å tenke nytt på hvordan man beholder verdifull kompetanse?

- Jeg skjønner godt at spørsmålet blir stilt. Vi har noe som heter ramme for strategi og omstilling, og ramme for rekrutteringsstillinger. De fleste er tydelig på at rekrutteringsstillinger er forskningsmotoren på NTNU, vi har diskutert det, og ønsker å beholde disse stillingene til dette formålet. For rammene fra strategi og omstilling har vi inngått en del forpliktelser. Vedtak frem i tid. Så disse midlene kan heller ikke brukes, sa Grande. Likevel forstår jeg at det kan virke provoserende. 

Unni Eikeseth stilte flere spørsmål under personalmøtet ved ILU.

Unni Eikeseth reagerte på svaret Grande gav. 

- Det er altså ikke lett å gjøre prioriteringer, det er altså lettere å si opp folk. Jeg  hører på svaret ditt at dere har vurdert om noen av disse midlene du nevner kan brukes, men at dere nå har valgt å ikke gjøre det, sa Eikeseth. 

- Det er din tolkning, sa Grande i retur, før han gikk videre til neste spørsmål. 

Sektor med liten troverdighet

Det ble også stilt spørsmål om hva rektoratet har gjort for å legge press tilbake på Kunnskapsdepartementet og ministeren for forskning og høyere utdanning i den krevende situasjonen ILU nå er inne i.

- Vår sektor har ikke så stor troverdighet i det offentlige ordskiftet. Den ensidige diskusjonen er at det har vært klagd på budsjetter i 20 år, men nå har lavere overføringer fått alvorlige konsekvenser. Det må god retorikk til for å snu trenden, men det er ikke så lett, sa Grande. 

Dyrt med praksis

Både Grande og Hestbek kom med mange svar på hvorfor landets lærerutdanninger nå er i krise. Færre søker seg inn til læreryrket og studiepoengproduksjon er knyttet til finansiering av utdanningen. I tillegg vekta Hestbek at det er svært dyrt for ILU å ha studenter i praksis sammenlignet med andre disipliner som for eksempel sykepleiepraksis. 

Dekan ved SU-fakultetet, Tine Hestbek, var til stede under personalmøtet ved ILU. Dyr praksis og færre søkere var to av grunnene hun oppga til ILUs dårlige økonomi.

- Lærerutdanningen er det største instituttet på fakultetet vårt. ILU er et fusjonert institutt som har viktige oppgaver. Det er så trist at vi ikke klarer å rekruttere flere studenter inn i læreryrket, da lærerutdanningen ved NTNU er kjempeviktig.  Å utdanne gode lærere er det viktigste vi gjør, men vi har dessverre ikke nok studenter til at vi kan kreve mer penger, sa hun. 

Følg UA på Facebook og Instagram.