Skal det som skjer i Gaza forstås som folkemord på palestinerne? Skal slagordet «From the river to the sea, Palestine shall be free” forstås som oppfordring til folkemord på jødene?
Fra venstre: Kathy Barolsky, Martin Bodd, Linda Noor og Asher Serussi.Foto: Tore Oksholen
Stockmanndagene har navn etter Ibsens Dr. Stockmann, som oppdaget at vannet i byens populære bad var forurenset.
Men da han ville få badet stengt, gjorde han seg upopulær både blant byens ledende menn og folket.
Selv om han hadde rett, er Dr. Stockmanns sta og hovmodige personlighet også sterkt bidragende til at han får alle imot seg.
«Denne ambivalensen gjør ham like aktuell i dag som for 140 år siden,» skriver festivalen på sin nettside. I det moderne og globale samfunnet er ikke tillit til forskning og kunnskap noe som kan tas for gitt. Samtidig er den frie og uavhengige forskningen under stadig press.
Festivalen har Litteraturhuset, Eventselskapet og NTNU på arrangørsiden.
Endringslogg mandag 9.30: Noen presiseringer i Bodds sitater, blant annet er Kippa endret til David-stjerne.
Tonen var høflig og respektfull da en muslim og tre jøder
diskuterte den pågående krigen i Gaza, foran en fullsatt sal. Uenigheten tenderte mot det uforsonlige,
men deltakerne formådde tidvis å uttrykke dyp forståelse for hvordan ‘den andre’
opplever livet i Norge mens krigen pågår. Debattleder Jo Skårderud konstaterte
etter at debatten var over at panelet ikke ble enig. For deltakerne framstår
den konklusjonen formodentlig som en underdrivelse. Men å samtale på respektfull
vis har en egenverdi, la moderatoren til.
Er det i det hele tatt mulig å snakke sammen på meningsfullt
vis om den krigen som pågår i Gaza nå? I tilfelle, kan den samtalen foregå i
respektfulle former, med et minimum av empati til stede?
Panelet besto av Asher Serussi, forstander for Det jødiske
samfunnet i Trondheim og medlem av Med Israel for fred (MIFF), samt Martin
Bodd, informasjonsansvarlig ved Det mosaiske trossamfunn i Oslo, Linda Noor fra
Minotenk og Kathy Barolsky, medlem av Jødiske Stemmer for Rettferdig Fred og
førsteamanuensis ved NTNU.
Skårderud åpnet med å vise til en fersk undersøkelse utført
av Amnesty som viser betydelig økning av ubehageligheter og trakassering i
Norge. Han ville vite hvilke personlige erfaringer deltakerne i panelet har med
slike holdninger.
Serussi: - Vi oppfordrer våre medlemmer til ikke å gå åpent
med kippa i det offentlige rom. Det er i seg selv ikke normalt. Jøder og
palestinere befinner seg i en ekstrem situasjon. Vi har mange av oss på begge
sider mistet familiemedlemmer og venner. Jeg er pro min egen side, men det kan
ikke forstås som at jeg er antipalestiner. Jeg ønsker en fred hvor palestinere
og israelere kan leve med hverandre. Så vil jeg si som kommentar til at en
person trakk seg fra panelet fordi en representant fra MIFF er med: Jeg støtter
ikke hard core MIFF-medlemmers meninger.
Trehodet sorg
Noor: - For mange palestinere kjennes det merkelig denne
framstillingen om at dette er en krig mellom Israel og Hamas. Det er ikke
direkte usant, men det er framfor alt en krig mellom en overgriper og det
palestinske folket som offer. Så har du situasjonen på Vestbredden, hvor man
erfarer en voldsom eskalering av vold fra bosetterne. Jeg kjenner mange mennesker
som får dørene slått inn om natta og blir dradd ut av sengene sine. Fra det
perspektivet kjennes den hjemlige debatten i Norge smått absurd.
Bodd: - Jeg har en trehodet sorg: Sorg for israelere, for
palestinere, og for hvordan minoritetene i Norge opplever dette, jøder som
muslimer. Jeg er ikke enig i Lindas perspektiv. Det som uroer meg, er at jeg
blir angrepet for hva jeg er og ikke for hva jeg mener. Det er så ille nå at
tyve prosent av jøder i Norge vurderer å flytte fra landet. Jeg har en
palestiner på jobb, tok med meg palestinaskjerf. Hvorfor denne mobiliseringen:
Assad har drept en halv million muslimer i Syria. Jeg synes det er flott at
folk går med palestinaskjerf, også her i salen i dag, men da må jeg få lov til
å bære min David-stjerne.
Barolsky: - Rammeverket som presenteres for denne krigen er
unøyaktig. Det vi er vitne til er et folkemord. Israel, og det israelske
regimet, representerer ikke alle jøder. Særlig ikke afrikanske jøder, som lever
på utsiden av det israelske samfunnet. Når jeg definerer meg som en antisionistisk
jøde, skal det forstås som at jeg definerer meg som motstander av white
supremacy, herunder tanken om jødisk overlegenhet.
Hvem hater mest
Skårderud utdypet referansen til rapporten fra Amnesty:
Hetsen mot jøder og mot muslimer har eksplodert på sosiale medier. Han spurte
panelet om de kjenner seg igjen i denne beskrivelsen.
Bodd: - Det gjør jeg så absolutt. Jeg er ikke enig med Kathy
i bildet hun tegner i kontekst folkemord. Det blir fort svart-hvitt. 10 prosent
av den norske befolkningen, og 20 prosent av den muslimske, forsvarer vold mot
jøder. Dette påvirker meg sterkt. Dette ifølge Holocaustsenterets undersøkelse,
som ble utført før 7. oktober. Hatet mot muslimer er lavere blant jøder enn blant ikke-jøder i den norske befolkningen. Slik er det ikke motsatt vei.
Noor: - Det er uheldig at disse holdningene settes opp mot
hverandre. Muslimer har opplevd hat og fordommer i lang tid, ikke minst med
referanse i angrepet på Twin towers. Det er veldig forståelig at det lille
jødiske miljøet i Norge blir veldig redde, ikke minst sett på bakgrunn fra
okkupasjonen. Mye av dette vil forhåpentligvis dabbe av, når situasjonen roer
seg en gang.
Skårderud spør henne om hun har erfaringer som illustrerer Amnesty-rapportens
funn.
- Absolutt. Jeg har aldri blitt kalt terrorist så ofte som nå i
disse tider, svarer Noor.
Asher: Jeg vil benevne elefanten i rommet: Vi snakker om
antisemittisme i Norge generelt. Men vi snakker ikke om muslimers jødehat, det
er ikke politisk korrekt. Det er en stor del av muslimske ungdommer i skolen
som bærer slike holdninger. Dette må adresseres.
Noor: Det er helt riktig at det er en høyere andel av den
muslimske befolkningen som har antijødiske holdninger enn ellers. Men det er
tross alt veldig mange flere nordmenn, mye større sjanse for jøder å møte en
majoritetsnordmann. Vi må ikke gjøre dette jødehat til et muslimspørsmål.
Folkemord og antisemittisme
Skårderud: - Er det å kalle det som skjer på Gaza folkemord
uttrykk for antisemittisme?
Bodd: Å demonisere Israel ... En av Israels høyesterettsdommere
er muslim, sa Bodd, og viste til flere eksempler på muslimer i ledende
posisjoner i det israelske samfunnet.
- Å kritisere Israel er ikke antisemittisme, å slå fast det
er å slå inn åpne dører. Jeg kritiserer Israel. Det som skremmer meg er demonstrasjoner
med plakater som skriker «Død over jødene.»
Sarussi: - Man må
ikke bruke ordet «sionisme» som skjellsord. Vi burde snakke om hva sionisme er
for noe.
Noor: - Visst fins det ulike former. Men alle former for
sionisme som palestinere har møtt har betydd etnisk rensing for dem.
Bodd: - Det er intensjonen som avgjør om begrepet folkemord er
relevant. Israel kunne utslettet Gaza på en halvtime, bare så det er sagt.
Mister ord sin kraft?
Skårderud: Mister begrepet antisemittisme sin kraft når det
brukes for ofte?
Bodd: - Antisemittisme finner stadig nye former. Det begynte
som en religiøs form, deretter økonomisk, så rasistisk, og nå er vi onde og vil ta over verden. Hvor plasserer man de to millionene palestinere
som lever i Israel og som deltar i samfunnslivet der? For øvrig er Det mosaiske
trossamfunn en religiøs organisasjon, vi driver ikke med politikk.
Barolsky: - Jeg tror ikke Israel kan fortsette i sin
nåværende form. Det må til en ny statsdannelse.
Noor: - Vi må også adressere den forferdelige situasjonen
som verdens jøder kommer i i den grad de stilles til ansvar for den israelske
statens politikken i dag.
Bodd: - Det skal ikke være slik at jøder må ta avstand fra
staten Israel. Hadde vi hatt Israel før Holocaust, ville det vært seks millioner flere jøder enn i dag. Så ikke be meg om å ta avstand fra Israels eksistens.
Noor: - Det er simpelthen ikke sant at Det mosaiske
trossamfunn ikke er en politisk bevegelse. De går ofte ut og angriper folk som
kritiserer folk som kritiserer Israel. De ber for den israelske hæren! Det er
en utrolig sammenblanding av religion og politikk. Jeg synes de gjør en
forferdelig jobb for jøder i Norge.
Bodd svarer direkte: - Vi ber også for palestinere. Vi gjør
så godt vi kan.
Fra puiblikum tar én ordet og forteller at han har sluttet å
gå i demonstrasjonstog til støtte for palestinerens, av én årsak: Slagordet «From
the river to the sea, Palestine shall be free.» Dette er jødehat.
Noor: - Jeg har forståelse for at det kan oppleves slik. Jeg
vil bare minne om at for palestinerne er situasjonen den at de har mistet
landet sitt. For palestinerne er landet de mistet fortsatt en drøm. Så er Israel
et historisk faktum. Men man kan ikke forlange av palestinerne at de skal like
det, svarte Noor, og la til at hun personlig fraråder folk å bruke det
slagordet.
- Så er det et faktum at mange jøder bruker begrepene Judea
og Samaria.
«Drep jødene»
Bodd: - Drømmen om ett land er en illusjon. To stater er
eneste løsningen. Under 8. mars-demonstrasjonen i fjor ble jødinner som ville
gå i tog kalt «jødehorer, jødefitter, kom dere vekk, From the river to the sea,
ingen sionister i våre gater.»
Serussi: Slagordet «from the river to the sea …» er helt
enkelt en oppfordring til folkemord.
Barolsky: Slagordet «From the river ...” skremmer ikke meg.
Det er en visjon for et bedre samfunn. Jeg personlig kan ikke si at jeg
utsettes for antisemittisme.
Bodd: - «Drep jødene» ropes i demonstrasjonstog. Hvor har du
vært når det ropes? Du kan ikke med hånden på hjertet si at du ikke har hørt
slik rop, det er usant.
Noor: Jeg har ikke hørt Drep jødene i noe demonstrasjonstog
det siste året, og jeg har vært på mange. Jeg vet at dette oppleves som svært
skremmende. Vi jobber knallhardt for å slå ned på slike utslag. Og dette at «From
the river ...» er en oppfordring til folkemord: Det er den offisielle israelske
holdningen. Om det er sant, utsettes palestinerne for folkemord i dag.
En tilhører som selv er jøde mente at folk som ikke er jøder
ikke med troverdighet kan uttale seg om antisemittistiske holdninger i
samfunnet.
Noor: - Jeg tror mange flere har antisemittistiske holdninger
enn hva vi antar, og hva folk selv tror. Ordet «jøde» brukes som et skjellsord,
det hendte i min barndom og det brukes fremdeles.
Bodd: - 95 prosent av verdens jøder er sionister. Så hva
innebærer «ingen sionister i våre gater»? Hadde vi ikke hatt sionister, hadde
vi ikke hatt en egen stat.
Barolsky: - Jeg har aldri vært så redd som jøde i dag – på grunn
av hva staten Israel gjør.
- Ikke ofte vi måtte ringe PST
Skårderud: - Vi ser at det er dype uenigheter i panelet.
Dette er kanskje det vanskeligste møtet vi har hatt i Litteraturhuset, det er
ikke ofte vi må ringe PST i forkant av et møte. Hvilke grep ønsker dere for å
gjøre samtalen bedre?
Serussi: Vi må ikke importere problemene i Midtøsten inn i
våre gater. Jeg vil oppfordre ungdommer i Norge til å faktasjekke påstander som
kommer fram i media, søke alternative kilder.
Noor: - Å følge internasjonal folkerett må være rettesnoren,
ikke følge den sterkestes rett. De vestlige interessene må ikke få trumfe alt.
Bodd: - Det blir svarthvitt, hvem holder man med. Det
snakkes mest om Israel her, ikke Hamas, som kaster homofile fra 13. etasje. Vi
må forsøke å respektere de ulike narativene.
Barolsky: - Hvordan kan dialogen endres internt i det
jødiske samfunnet? Vi lever i en post-fri tid, som er skremmende.