Ytring
Uenighet, ikke misforståelse eller feil om finansiering av EU-prosjekter
- Det er åpenbart at utslagene, og dermed omfordeling, er mindre i ny modell enn i gammel.
Organisasjonsdirektør Bjørn Haugstad svarer i denne ytringen samfunnsøkonomene Torberg Falch og Jon Olaf Olaussen, og håper med det å la debatten ligge.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Det har falt samfunnsøkonomene Torberg Falch og Jon Olaf
Olaussen tungt for brystet at jeg har imøtegått Olaussens påstander om
virkninger av den nye medfinansieringsordningen for EU-prosjekter.
Jeg skal ta for meg et par av de nye påstandene fra Falch og
Olaussen, og lar deretter debatten ligge. Sannsynligheten for at vi blir enige
er uansett beskjeden.
LES OGSÅ: Feil etter feil av Haugstad om medfinansiering (Jon Olaf Olaussen)
LES OGSÅ: Stimulering av underskuddsprosjekt og oppsigelser (Torberg Falch)
LES OGSÅ: Misvisende om medfinansiering av EU-prosjekter (Bjørn Haugstad)
Diskusjonen mellom oss tre kan sikkert være krevende å følge
for dem som ikke har satt seg godt inn i vår nye rammefordelingsmodell (RFM).
Når jeg velger å gå så detaljert inn i denne saken er det fordi RFM er
avgjørende i vår økonomistyring. Det vil derfor være uheldig om det etterlates
inntrykk av den er basert på feil og misforståelser.
Det ligger en meget
grundig intern prosess bak den nye versjonen av RFM. For ordens skyld vil jeg
presisere at det i høringsrunden var kun to fakulteter som argumenterte mot en
medfinansieringsordning for EU-prosjekter. Samtidig hadde flere innspill om
innretning.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Det Torberg Falch og jeg er enige om er at EU-prosjekter
systematisk er underfinansiert. Det vi er uenige om, tror jeg, er hvorvidt
EU-prosjekter er vesentlige for at NTNU skal oppfylle sine ambisjoner om
internasjonalt samarbeid og kvalitet i forskning. Mer presist, vi er uenige om
EU-prosjekter er så strategisk viktige at NTNU bør sikre at instituttene ikke
velger dem bort av rene økonomiske årsaker.
Les flere ytringer og artikler om NTNUs finansieringsmodell her.
Falch er skeptisk til om «alle EU-prosjekt bidrar til forskning
av høy kvalitet eller annen nytte». Det tror jeg er en rimelig tvil om for nærmest
ethvert forskningsprosjekt; vi kan ikke virkelig vurdere kvalitet eller nytte
før prosjektet er gjennomført. Det er derfor vi vanligvis insisterer på at
forskning innebærer risiko. Men vi vet nok til å kunne legge til grunn at visse
typer prosjekter gjennomgår en kvalitetsvurdering som gjør at porteføljen av
prosjekter samlet holder høy kvalitet.
Norges deltagelse i EUs rammeprogrammer har vært evaluert
flere ganger, og hver gang har konklusjonen vært at norsk deltagelse er
vesentlig for internasjonalt samarbeid og kvalitet i norsk forskning. Det er
samme vurdering som ligger til grunn for medfinansieringsordningen ved NTNU og
for ambisjonene i NTNUs
Internasjonale utviklingsplan 2022-2025.
Falch argumenterer som om medfinansiering av EU-prosjekter
innebærer en svekkelse av NTNUs kjernevirksomhet. Et motsatt perspektiv er at
vi gjennom EU-prosjekter får finansiert 80 prosent av prosjekter som er en vesentlig
del av vår kjernevirksomhet. Jeg tåler godt at Falch og jeg er uenige om dette
uten at jeg nødvendigvis tilskriver det at Falch har misforstått.
Olaussen på sin side undres over at jeg kan påstå at gammel
modell ga omfordeling mellom fakultetene. Et enkelt regneksempel viser at det
er tilfelle, selv om mekanismen «går via KD»: Sektoren består av to
universiteter, NTNU og Konkurrent. I år 1 har NTNU 20 i EU-aktivitet, mens
Konkurrent også har 20. To fakulteter på NTNU, A og B, starter i år 1 med samme
EU-aktivitet, 10 hver. For hver krone fra EU får vi 0,65 kr fra KD i resultatbevilgning,
som videreføres til FAK A og B (i tråd med praksis i gjeldende RFM for NTNU). FAK
A og B får derfor 6,5 i resultatmidler hver i år 1.
I år 2 har FAK A økt til 12, mens FAK B har sunket til 8.
Konkurrent beholder 20. Fordi KD opererer med «lukket ramme», dvs samme
totalbeløp i resultatmidler år til år, og det ikke har vært relativ endring
mellom NTNU og Konkurrent, så får vi får like mye resultatmidler i år 2 som i
år 1, nemlig 13 hver. Men, mens FAK A og B i år 1 fikk 6,5 hver i resultatmidler,
så får FAK A 7,8 og FAK B 5,2 i resultatmidler i år 2. I enhver praktisk relevant
betydning av begrepet omfordeling, så er dette en omfordeling fra FAK B til FAK
A.
Årsaken er at KD opererer med «lukket ramme». Hadde KD
derimot brukt åpen ramme, så ville FAK As ekstra uttelling ha kommet rett fra
statskassen, mens FAK Bs nedgang ville gått rett tilbake til statskassen, altså
ikke omfordeling mellom FAK A og FAK B.
I ny modell, med 20 prosent medfinansiering finansiert gjennom
spleiselag fra FAK A og B, så blir utslagene slik: I år 1 får vertsinstituttene
ved FAK A og B 2 i medfinansiering, betalt gjennom spleiselag fra FAK A og B. I
år 2 får vertsinstituttene ved FAK A 2,4 i medfinansiering, mens
vertsinstituttene ved FAK B får 1,6 i medfinansiering. I gammel modell «tjente»
FAK A 1, mens i ny modell er utslaget 0,4. Tilsvarende for FAK B: i gammel
modell tapte det 1, mens i ny modell tapte det 0,4.
Det er dermed åpenbart at utslagene, og dermed
omfordeling, er mindre i ny modell enn i gammel.
Så har Olaussen helt rett i at FAK B ikke bare taper 2 i
EU-finansiering, men også 0,4 i medfinansiering. Da er vi over til at den nye
ordningen nettopp er en medfinansiering, ikke insentivordning. FAK Bs
forpliktelser er også redusert med 2,4. FAK B er dermed ikke utsatt for en
«straff», men bortfall av finansiering som tilsvarer bortfall av forpliktelser
til aktivitet. Dette til forskjell fra gammel ordning der insentivene var så
sterke at samlet utslag ved å få redusert EU-finansiering var betydelig høyere
enn bortfalt forpliktelse.
Til Olaussens poeng om EU-medfinanseringsordningen er
«innenfor» eller «utenfor» RFM, så har det liten praktisk betydning. Den må
uansett finansieres fra bevilgningen NTNU får fra KD, og pengene som går til
medfinansiering er ikke tilgjengelig for andre formål. Denne prioriteringen er
foretatt med åpne øyne, i tråd med NTNUs faglige ambisjoner og Internasjonale
utviklingsplan 2022-2025.
Dermed er debatten over for min del, tror jeg.