– Kan vi legge bak oss tidligere klønete påstander om NTNUs rettigheter til ansattes åndsverk og gå videre? Diskusjonen om kultur og retningslinjer for deling og gjenbruk av læremidler trenger en avklaring, skriver Kjell Are Refsvik i denne ytringen.
Cirka 50 NTNU-ansatt møtte opp for å få en presentasjone av Blackboard da dette ble innført.KRISTOFFER FURBERG
En slik erkjennelse er lite verdt med mindre den leder til
en endring av praksis, og rent personlig mener jeg tiden er moden for en
ambisiøs endring. Det kan for eksempel være relevant å lage læringsmoduler både
for studentenes skyld, men også slik at mine kolleger kan gjenbruke dem for å lette
sin egen arbeidssituasjon.
Før det skjer, så må det imidlertid en kultur og noen
rammeverk på plass som gjør at delingen kan skje på en lovmessig, lystbetont, kunnskapsdrevet
og gjensidig fordelaktig måte.
Innledningsvis har jeg et behov for å legge bak meg uheldige
utspill, som det Toril A. Nagelhus Hernes, prorektor for nyskaping, kom med 3. september 2020, da det i
Universitetsavisa ble hevdet at:
«... NTNU har rett til å bruke alt
undervisningsmateriell som er blitt til ved hjelp av NTNUs ressurser.»
Uttalelsen gav etter min mening lite nyskaping og
standpunktet ble også grundig tilbakevist av en rekke kompetente stemmer både
ved NTNU og i akademia, inkludert jussprofessor Olav Torvund som konkluderte et
par dager senere i Khrono:
«...Hun tar helt feil, og
avslører at dette kan hun ikke noe om. Det er elementær opphavsrett, at den som
står for den skapende innsatsen, med andre ord vi som for eksempel lager et
digitalt læremiddel, har rettighetene til verket.»
Delvis på dette grunnlaget har jeg behov for å invitere inn flere
nyanserte stemmer ved NTNU som kan hjelpe meg med å bidra inn kulturen og de
rammene jeg trenger for å komme videre.
«NTNU anerkjenner og
vektlegger de ansattes rett til å skape og formidle egne åndsverk. Universitetet
vil følgelig ikke kreve eierrettigheter til tradisjonelle, faglitterære verk,
lærebøker, musikkverk, arkitektoniske verk, kunstverk og undervisningsmateriell
med klart personlig preg. Dette eies av den ansatte. ...»
I de samme retningslinjene sier NTNU videre:
«... Universitetet har likevel
rett til å benytte (få brukslisens) til denne typen åndsverk til utøvelse av egen
kjernevirksomhet, unntatt i kommersialiseringsvirksomhet. Spesifikasjoner for
NTNUs bruksrett konkretiseres i egne retningslinjer.»
Her ser NTNU til å mene at institusjonen får en automatisk
brukslisens til de åndsverk de ansatte lager. Denne omtalte brukslisensen har
jeg enda ikke funnet, og jeg har heller ikke funnet noe spor etter dialogen og prosessen
mellom partene på NTNU som må ha eksistert i forkant av etableringen av en slik
brukslisens. I den tilsynelatende mangelen på en slik diskusjon så starter jeg min
egen.
Dette er noen momenter jeg mener bør inn i prosessen frem
mot den etterlyste kulturen og rammeverkene:
1. Makt: Det asymmetriske maktforholdet
mellom NTNU på den ene siden og enkeltansatte på den andre er åpenbar. Pass på!
2. Kunnskapsgrunnlaget og ikke minst inkluderingen
av ulike stemmer og argumenter er svært viktig. Herunder selvsagt også stemmer
som motsetter seg deling av egne læremidler av ulike årsaker.
3. Posisjon
og motivasjoner: Det
bør gjennomføres et genuint arbeid i å forstå både arbeidsgivers og
arbeidstakers posisjon og motivasjoner, og søke å finne løsninger som gagner
begge parter
4. Rettigheter som salderingspost: De ansattes
juridiske rettigheter ikke skal være en salderingspost i denne letingen etter
nye muligheter og handlingsrom for NTNU
5. Balanse og uten press: Deling, gjenbruk
og flerbruk av læringsressurser som en ansatt har utviklet selv og som kan
defineres som et åndsverk må være basert på lyst
6. Åpenhet: NTNU bør være åpen og
transparent rundt egne ønsker og avtaler som inngås med grupper eller
enkeltpersoner
7. Undervisningsbasert forskning og utvikling:
Et ønske om å dele egen opphavsrettslig beskyttet læringsressurs kan være motivert
av et ønske om å drive undervisningsbasert forskning på veien til merittert
underviser, førstelektor e.l.
8. Forventningspress: Deling av
læringsmateriell blant de som ønsker det, kan skape et forventningspress overfor
de som ikke kan eller ønsker å dele. Det må søkes å motvirke uheldige
sideeffekter av denne situasjonen
9.Undergraving: Den ansatte skal ikke
presses inn i en situasjon som vanner ut retten til eget åndsverk knyttet til
læremateriell gjennom å pålegges å lage læremateriell med lav verkshøyde eller
innleide andre ressurser slik at arbeidsgiver automatisk overtar alle
rettighetene til materiellet
10. Innsikt om bruk: Det er rimelig at den
ansatte som bidrar med deling av et læremidler får innsikt i hvilke påvirkning/fordeler/muligheter
dette skaper for studenter og arbeidsgiver. Det må legges til rette for at ansatte
kan gis innsikt som muliggjør bl.a forskning på eget arbeid
11. Retningslinjer og ikke arbeidskontrakt: En
rimelig bruksrett skal avtales med hver ansatt og kan ikke være en overordnet
rotfestet plikt i en arbeidskontrakt. Ansatte kan ha ulike grunner for at
deling er umulig. En ansatt som bruker røntgenbilder av sine pasienter i sin
egen undervisning kan av åpenbare grunner ikke dele. En lignende situasjon kan
gjelde andre undervisere som kommer fra andre praksisfelt
12. Læringsmoduler som pressmiddel: Dersom en
ansatt velger å stanse delingen av en læringsressurs, så må kolleger eller
studenter som rammes av denne beslutningen gis rimelig mulighet til å finne et
annet alternativ
13. Sanksjoner
overfor de som ikke deler: Det kan ikke forekomme sanksjoner av ansatte som
ikke deler. Det gjelder også den følelsen av gapestokk som kan komme av en
overdreven belønning/feiring av ansatte som velger å dele
14. Makt
2: Læremidler som er undervisers åndsverk, tar den ansatte med seg ut døra
når man avslutter arbeidsforholdet, med mindre den ansatte har samtykket til
noe annet (og uten at det er brukt utilbørlige pressmidler). Det må sikres en
rimelig mulighet til å kontrollere at overtramp ikke skjer her, bl.a. på grunn
av maktubalansen i forholdet mellom NTNU og den enkelte ansatte
15. Sammensatte
læringsmoduler: En læringsmodul kan være sammensatt av opphavsrettsbeskyttede
læringsobjekter fra ulike opphavsmenn vil være ekstra krevende å håndtere fra
et rettighetsmessig standpunkt. I slike situasjoner kan små læringsobjekter
rettighetsklareres og byttes ut ved behov, f.eks når den ansatte slutter
16.Tydelig
på opphav og rettigheter: Alle læringsmoduler og - objekter skal inneholde tydelig
informasjon om opphavsmann, delings- og bruksrettigheter. Lisensiert innhold
skal inneholde tydelig informasjon om innholdet kan bearbeides og eventuelt
deles videre
17. Monokulturell
vs flerkulturell avtale: Det bør søkes å lage flere ulike
delingsbetingelser/regimer for å legge til rette for ansatte som kan trenge
ulike betingelser for å dele. Én modell eller lisensregime vil neppe passe alle
18.Åpenhet:
Fremforhandlede avtaler om betingelsene for deling av læringsressurser bør i
størst mulig grad være offentlige
19. Læremidler
som gisler: Det må lages retningslinjer som sikrer at ansatte ikke kan bruke
sine delte læremidler som urimelige spekulative gisler, f.eks. under
lønnsforhandlinger
20.Selvstendig
teknisk kontroll: Den ansatte skal gis kompetanse, praktiske og tekniske muligheter
til å skape og styre deling og bruk av sine egne læremidler. Det må tydelig
innvirke på innkjøp, oppsett, drift og opplæring i bruk av relevante systemer
for læringsinnhold
21. Bruksdata
tilbake til opphavsperson: Et minimum av anonyme data om bruken av delte
læremidler må flyte tilbake til opphavsmannen og være en del av premissene
for deling. Det samme gjelder meldinger fra studentene om feil eller ønsker om
forbedringer i læringsmateriellet som også bør være en naturlig del av NTNUs
kvalitetssystem og sykliske forbedringsarbeid
Jeg håper med dette å ha starta diskusjonen og at mitt
innspill det vil motivere andre til å bidra med andre synpunkter fra andre
perspektiver slik at vi får prosessen videre.
I min neste og foreløpig siste ytring om digital
tilrettelegging for læring kommer jeg med noen personlige betraktninger rundt
de tekniske og teknologiske betingelsene for utvikling og deling av
læringsressurser.