- Det er ikke rom for at livet skal skje mens man er i praksis

Fra og med i høst forutsetter godkjenning av praksis 100% oppmøte og deltakelse. All fravær i lærerstudentenes praksisperiode må tas igjen.

- Jeg har heldigvis bare én praksisperiode igjen, men man må jo gå med litt høyere skuldre.
Publisert Sist oppdatert

Helga Ystad Derås begynner straks på sitt femte år på lærerutdanningen på NTNU i Trondheim. 

Hun har nylig fått beskjed om at det er gjort endringer i reglene for praksis. Fra og med i høst godtas ingen fravær i praksisperioden. Alt av fravær må tas igjen.

- Vi har ikke fått noen grunn for hvorfor endringene har skjedd. Det er ikke så godt å si, egentlig. 

Studentene skal ha flere perioder med praksis i løpet av studieperioden. De nye fraværsreglene tilsier at «praksisstudiet skal bestå av minst 110 dager veiledet, variert og vurdert praksis og være en integrert del av utdanningen. Godkjenning av praksis forutsetter 100% oppmøte og deltakelse.»

Videre står det at korttidsfravær (for eksempel legetime, tannlegetime) avtales med praksislærer. Dette er fravær du ikke trenger å ta igjen. 

Men sidestilt med de tidlige reglene, som åpnet opp for 15% fravær, virker null-kravet strikt. Også det som regnes som godkjent fravær, som egen/egne barns dokumenterte sykdom, samt godkjent permisjon må tas igjen ved en senere anledning. 

- Jeg har heldigvis bare én praksisperiode igjen, men man må jo gå med litt høyere skuldre. Jeg skal i praksis i tre uker, og sjansen er større for å bli syk når man jobber tett på barn.

Etterlyser bruk av skjønn

Tidligere har det vært en fraværsgrense på 15%, men når grensen nå er nede på null, er Derås bekymret for hvordan man skal få endene til å møtes. Når de ikke er i praksis, er timeplanen fylt opp med forelesninger, innleveringer og studietid. 

- Det er satt av et bestemt antall uker i et semester til praksis. Alle andre uker er det forelesninger stort sett hver dag. 

Det er med andre ord ikke åpenbart når man skal kunne ta igjen eventuelt tapte dager, spesielt siden studenter som oftest også sjonglerer deltidsjobber ved siden av studiene. 

- Man kan ta opp praksisdagene når som helst, med det er utfordrende. Man har mye å gjøre, og praksisplassene kan være langt unna, som Hitra eller Namsos, så man kan ende opp med å måtte kjøre langt for å komme seg på praksis. Enten må man ta det av egen studietid eller så må det gå på bekostning av undervisning, fortsetter Derås. 

Hun er spesielt betenkt ettersom rekrutteringen til lærerutdanningen går ned. Hun stiller seg tvilende til at slike regelendringer vil hjelpe, hverken for rekruttering eller gjennomføring.

- Det bør være mer rom for skjønn. Jeg skjønner at det må være regler på plass for praksisperioden, men denne null-fraværsregelen virker urimelig.

Vil tilrettelegge så godt det går

Konstituert instituttleder ved Institutt for lærerutdanning, Ruth Grüters, mener at det ikke er uvanlig at studenter må ta igjen praksis i eksamensperioder. Dette skjer i samråd mellom student og praksisfeltet.

Konstituert instituttleder ved ILU, Ruth Grüters.

- Vi kommer til å tilrettelegge så langt det lar seg gjøre for at manglende praksis ikke går ut over annen undervisning eller når praksisplassen har vært utenfor Trondheimregionen, sier Grüters. 

Videre presiserer Grüters at de kommer til å invitere studentene til møter før praksis for inngående informasjon og oppfordrer alle til å sette seg godt inn i informasjonen som er lagt ut på nettsiden om praksis.

Derås opplever derimot ikke svaret som betryggende. 

- Det er fint med et svar, men jeg opplever likevel at de hviler på løsningen om permisjon. Permisjon er gyldig fravær, noe som gjør at man ikke styrker i praksis. Men det løser ikke problemet med hvor mye som må tas igjen. Selv var jeg borte 8 dager i fjor, i forbindelse med begravelse og heimevernsøvelse. Jeg måtte ta igjen 6 av de dagene (2 dager var innenfor 15%) i løpet av semesteret, noe som ble en ekstra belastning. Det er ikke rom for at livet skal skje mens man er i praksis, avslutter Derås.

Følg UA på Facebook og Instagram.