Ytring
Oppsummerer debatten: Styring, omstilling og oppsigelser på NTNU
Universitetets rammevilkår endres, og da må vi tilpasse oss – både fagmiljø og ledelse.
Professor Torberg Falch skriver i denne ytringen at NTNU-ledelsen ikke kan gjemme seg bak økonomimodeller de ikke forstår.
Foto: Elin Iversen
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Det har heldigvis blitt en debatt – initiert av Jon
Olaf Olaussen – om hvordan NTNU sine økonomiske styringssystemer best mulig
bygger opp under vår kjernevirksomhet. Debatt er nyttig fordi det er
klargjørende og det skjerper oss, som UAs gjesteskribent
Anders Ulstein elegant beskriver. Spesielt takk til direktør Bjørn
Haugstad som i to
innlegg har bidratt med hvordan det er tenkt ved utformingen av NTNUs framtidige
styringssystem.
Øyvind
Weiby Gregersen og Knut
H. Sørensen er opptatt av å opprettholde prioriteringene av forskning, og
gir gode beskrivelse av dagens system for finansiering av forskning. De skriver
at de fleste forskningsprosjekt har egenandel, altså isolert sett har
underskudd. Dette håndteres nesten utelukkende på lokalt nivå, typisk ved at
vitenskapelig tilsatte legger inn noe av egen forskningstid i prosjektene.
Dette sikrer etter mitt skjønn kvalitet og relevans. Man legger ikke egen tid i
det uinteressante, og det er den vitenskapelige selv som er best egnet til å
vurdere kvalitet og relevans. Forskningen drives best når fjern ledelse forblir
fjern.
NTNU har gjort unntak for tildelinger der det er høye
kvalitetskrav – definert som SFF, SFI og FME – som Gregersen påpeker. Jeg mener
ERC også bør inn på denne listen. NTNU-styret, altså NTNU-felleskapet, bidrar
til slike prosjekt via budsjettposten «Ramme for strategi og omstilling» (RSO).
Styret vedtok 480 millioner kroner til RSO i 2024. Mye av
dette er bundet noen år framover. Men skal man ta navnet på budsjettposten på
alvor så må den knyttes til de ekstraordinære omstillingene vi står overfor nå?
De som står i fare for oppsigelse har forskningstid slik at også forskningen
rammes av dette. Men RSOs innretning mot hovedprofilen hindrer kanskje det?
Så om EU-prosjekt. For det første så registrerer jeg at det
er ingen som argumenterer for at EU-prosjekt generelt er av samme kvalitet som
SFF, SFI og FME. Hvorfor kan de da ikke håndteres lokalt som er det vanlige ellers? Gregersens argument synes å være at de kan være store. Det inngår et
«kan» her, og gir det mening at hele NTNU-felleskapet skal bidra til prosjekt
bare fordi de er store? Sørensen refererer til gode ønsker fra Storting og
departement (Senterpartiet, altså?), at dekningsbidraget er høyere enn «noen
annen form for virksomhet» (hvorfor ekstra støtte da?) og at EU-prosjekt er en
del av kjernevirksomheten til NTNU. Det siste er pussig, fordi
kjernevirksomheten er definert i kapitel 2 i «Kunnskap for en bedre verden» – og
der er ikke EU nevnt.
Jeg vil tro alle på NTNU synes det er flott at miljøene
rundt Sørensen og Gregersen – og hvem som helst ellers på NTNU – får tilslag på
EU-prosjekt, men kanskje ikke at slike tilslag skal gå på bekostning av forskningen
på sitt eget institutt.
Sørensen har et godt poeng når han påpeker at svakere
finansieringer av EU-prosjekt kan føre til oppsigelser. Jeg har ikke sett
analyser på det, men det kanskje riktig. Jeg tolker Sørensen slik at vi er
enige om at man derfor må se hele virksomheten i sammenheng. Det gjør ikke
rektor nå. Han ser ut til å stole blindt på et ustabilt og uoversiktlig økonomisystem
som Bjørn Haugstads ytringer viser at selv han ikke forstår. Det er nesten så
sjeler med hjerte for NTNU kan få vondt for brystet.
Mindre bevilgning framtvinger tøffere prioriteringer. Rektor
Tor Grande kaller situasjonen dramatisk. Da kan ikke ledelsen gjemme seg bak
økonomimodeller de ikke forstår. De må fram i debatten om hva og hvordan NTNU
skal prioritere. Foreløpig er det kun et hederlig unntak fra Gregersen.