Ytring
NTNUs ledelse har et økonomisk ansvar de ikke kan løpe fra
- De budsjettmessige bortprioriteringene gjør det på sikt helt umulig å drive en helseprofesjonsutdanning i henhold til KDs oppdrag til NTNU.
De ansatte ved fysioterapeututdanningen på Tunga er bekymret, og spør hvordan NTNUs øverste ledelse ved rektor vil sikre at NTNU oppfyller sitt samfunnsoppdrag.
Foto: Nils Kristian Eikeland/NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Ledere og ansatte ved institutt
for nevromedisin og bevegelsesvitenskap (INB) ved NTNU har den siste tiden
publisert innlegg i hhv Khrono
(16.11.23) og Universitetsavisa
(UA) (14.02.24). Disse innleggene handler om de alvorlige konsekvensene den
økonomiske situasjonen ved Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH) har for
helseprofesjonsutdanningene ved fakultetet.
Innleggene gir innsikt i hvordan de
interne økonomiske rammene som viderefordeles fra NTNU sentralt og nedover i
organisasjonen ikke er bærekraftige. Situasjonen som beskrives står i sterk
kontrast til oppdraget fra Kunnskapsdepartementet (KD) som pålegger NTNU å
prioritere helseprofesjonsutdanningene.
Bildet som tegnes er dystert. Våre
nærmeste ledere påpeker at Situasjonen nå er kritisk, spesielt når det
gjelder drift av helseprofesjonsutdanningene (Khrono, 16.11.23) og ansatte
ved ergoterapeututdanningen (INB, NTNU) understreker at vi nå er ved en
kritisk korsvei (UA, 14.02.24).
NTNUs sentrale ledelse har et
ansvar de ikke kan løpe fra
Vi som er ansatt ved
fysioterapeututdanningen ved INB deler disse alvorlige bekymringene. Vi
etterspør derfor nå hvordan NTNUs øverste ledelse, ved rektor, vil sikre at
NTNU oppfyller sitt samfunnsoppdrag? Hvordan vil rektor arbeide for at den nye
økonomiske ramme- og viderefordelingsmodellen som for tiden er under
utarbeidelse er både transparent og målrettet i henhold til tildelingsbrevet fra KD til
NTNU?
Vi minner om at i dette tildelingsbrevet står det at «Det er viktig
at profesjonsutdanningene har tett kobling til praksisfeltet, har høy kvalitet
og tilbys i hele landet. Regjeringen forventer at universiteter og høyskoler
samarbeider godt med kommuner over hele landet for å øke kapasiteten og styrke
kvaliteten i praksis for helse- og sosialfagsstudenter i tråd med avtalen
mellom regjeringen og KS».
Så, hvordan vil NTNU nå sørge for å oppfylle
disse forventningene fra Kunnskapsdepartementet? Vi vil her rette noen
spørsmål til NTNUs sentrale ledelse på første og andre nivå, knyttet til forhold
vi mener er avgjørende i denne sammenheng.
Virksomhetskritiske funksjoner er
blitt strøket
NTNU har et samfunnsoppdrag med å «utdanne helseprofesjoner av høy kvalitet tett koblet til
praksisfeltet». En ting er å ha nok ansatte til å
drive en helseprofesjonsutdanning. En annen ting er å sørge for at utdanningene
har økonomiske rammer som muliggjør det å drive en utdanning som imøtekommer
samfunnsoppdraget.
For å kunne
drive en helseprofesjonsutdanning må ansatte kunne ivareta flere virksomhetskritiske
funksjoner. Virksomhetskritiske funksjoner ved helseprofesjonsutdanningene
ved INB er helt nødvendige for å oppfylle samfunnsoppdraget, men har gradvis
blitt nedprioritert i budsjettet, og er nå i 2024 helt borte fra budsjettet. Slike funksjoner er:
1) Fysiske praksisbesøk,
for ivaretakelse av tett kobling til praksisfeltet gjennom oppfølging og dialog
med praksisveiledere og studenter i praksis. Selv om digital møter kan fungere
i noen sammenhenger, er det også behov for fysiske møter både av faglige og
samarbeidsmessige hensyn.
2) Godtgjørelse til praksisveiledere i privat instituttpraksis.
Dette er en forutsetning for praksisplasser på en arbeidslivsarena hvor omtrent
en tredjedel av våre studenter vil ha sitt arbeid i deres kommende yrkesliv.
3)
Bruk av eksterne sensorer ved avsluttende eksamener. Dette innebærer en kalibrering
av utdanningene opp mot relevant arbeidsliv.
4) Faglig oppdatering av ansatte,
som skal sikre at ansatte er kunnskapsmessig i front innen sine områder.
Beslutningene
om å fjerne disse virksomhetskritiske funksjonene fra
helseprofesjonsutdanningene er tatt helt uten hensyn til innspill fra faglig
ledelse og ansatte ved de aktuelle utdanningene. Disse budsjettmessige bortprioriteringene gjør det på sikt helt
umulig å drive en helseprofesjonsutdanning som «har tett kobling til praksisfeltet, har høy
kvalitet» og «samarbeider godt med kommuner».
Pengene må komme frem til riktig mottaker
Økonomistyring kan være komplekst, og vi anerkjenner at NTNU
har en rekke ulike funksjoner, oppdrag og hensyn å ivareta. Vårt anliggende i
denne sammenhengen er imidlertid NTNUs ansvar for utdanning av godt kvalifisert
helsepersonell.
I trange økonomiske tider forstår vi at strategiske valg og
harde prioriteringer må gjøres. Vi savner imidlertid en større åpenhet
om slike valg og prioriteringer, spesielt knyttet til konsekvenser for NTNUs
helseprofesjonsutdanninger.
Ved MH-fakultetet skal nå alle studieprogram gjennomgås
for å se nøye på ressursbruken. Ser vi imidlertid på tallene i tildelingsbrevene fra
2017 og frem til i dag så er det vanskelig å se at forklaringen på situasjonen helseprofesjonsutdanningene
ved fakultetet nå befinner seg i utelukkende kan ligge hos studieprogrammene.
Her
må vi også sette søkelyset på NTNUs økonomiske omfordelings- og viderefordelingsmodell,
og hvordan pengene brukes på veien fra departement helt frem til utdanning. Når
det gjelder MH-fakultetets situasjon stiller vi også spørsmål om ikke en større
del av dagens økonomiske utfordring kan begrunnes i økningen i løpende utgifter
siden 2017?
Vi registrerer for eksempel at på rundt halvannet år (fra august
2022 til i dag) har situasjonen ved MH-fakultetet gått fra å ha nesten 90
millioner på bok til å mangle ca. 100 millioner på å drive i balanse i 2024. Denne
økte bruken av penger har helseprofesjonsutdanningene her ved INB ikke sett noe
til! Vi har tvert imot i denne perioden hatt en gradvis nedskjæring i ressurser,
frem til at vi i dag står helt uten et driftsbudsjett for å kunne fylle virksomhetskritiske
funksjoner.
Forventninger til ledelsen i krevende
tider
God ledelse er alltid viktig, god ledelse i krisetider er
enda viktigere. Som kompetente og engasjerte ansatte ved Norges største
universitet har vi en del forventninger til universitets ledere på alle nivå.
Vi
forventer at NTNUs øverste ledere tar ansvar for å nå utvikle en ramme- og viderefordelingsmodell
som tar hensyn til ulikheter og kompleksiteter i de ulike studieprogram, og som
muliggjør drift av studieprogrammene i henhold til tildelingsbrevet fra KD.
Vi
forventer spesielt at NTNUs ledelse på MH-fakultetet setter seg inn i
kompleksiteten i de enkelte helseprofesjonsutdanningene, og erkjenner at fakultetets
mangfold av studier også medfører behov for et mangfold av organisering,
ledelse og ressurstilgang.
Det er derfor nå tid for at NTNUs øverste ledelse,
ved rektor, bidrar og tar sitt overordnede ansvar for at MH-fakultetet og dets
institutter kan ha økonomiske rammer til at helseprofesjonsutdanningene dimensjoneres
og driftes med en kapasitet som kan sikre den høye kvaliteten og det tette
samarbeidet med praksisfeltet som KD forventer.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på