Ingen vet når Marianne Hedlund og kollegaene får flytte inn

Da Marianne Hedlund kom hjem fra forskertermin i utlandet ble hun møtt av tomme kontorlokaler. Kjøkkenskapene var tømt, kontorutstyret manglet, og kollegane hadde rømt hjem til hjemmekontorene sine. 

- Prosjekteringen har vært dårlig, og noe har gått galt når ting skal ta så lang tid. NTNU har feila her, mener jeg, sier Marianne Hedlund. I hjørnet står esker med kontorutstyr som hun ikke har pakket opp, fordi hun venter på å flytte videre.
Publisert Sist oppdatert

- Til alle som sitter trangt på flermannskontor, det er bare å komme hit. Her står det sikkert 20 kontorer helt tomme, sier professor ved Institutt for sosialt arbeid (ISA), Marianne Hedlund.  

Hun sikter til første etasje i Fred Kavli-bygget. Der har 10 ansatte ved ISA flyttet inn i midlertidig lokaler mens de venter på at 4.etasje i Helgasetr skal bli klar til innflytting. Det er imidlertid lite som tyder på at så mange har valgt å flytte inn i de midlertidige lokalene. Nesten samtlige av enekontorene er helt tomme. 

Ingen kan gi svar

Marianne Hedlund har nesten hele kontorfløyen for seg selv. 

Frem til desember 2024 var det fakultetsadministrasjonen ved Fakultet for medisin og helsevitenskap som holdt til i disse lokalene i Fred Kavli-bygget. 

- Vi føler oss plassert i korridoren for de bortgjemte og bortglemte. Som en slags utlagt tarm som ingen vil ha. Ingen gir oss svar på når vi kan flytte inn i nybygget, sier Hedlund. 

Og det har ikke stått på innsatsen, hun har mast og mast om fortgang i prosessen, men ingenting skjer. 

 - Vi står i en slags ufrivillig limbo her. Skal vi pakke opp fra eskene våre og innrede kontorene helt, eller skal vi belage oss på å ha minst mulig fremme slik at det blir enklere å flytte. Hvem vet, sier hun. 

Tomme kontorlokaler: Det er mørkt på alle kontorene i de midlertidige lokalene til ISA-ansatte i Fred Kavli-bygget. De ansatte håper på snarlig svar på når de får flytte inn til kollegaene sine i Helgasetr.

Det har gått halvannet år siden Universitetsavisa skrev saken om at Helgasetr mangler kontorplass til ansatte ved ISA. 

For trange rammer 

Instituttet flyttet i fjor sommer fra Tunga til Helgasetr. Utfordring har hele tiden vært at Helgasetr ble planlagt med rammer som har vært for trange til virksomhetene som har flyttet inn i bygget. 

Rundt 80 av ISAs ansatte flyttet i sommer inn i femte etasje i Helgasetr. I april/mai samme år ble det klart at det ti ansatte fra ISA som ikke hadde fått plass i bygget. 

Nå har det gått snart ni måneder siden instituttet flyttet inn i Helgasetr, og de resterende ansatte har fremdeles ikke flyttet inn i 4. etasje. Det er uvisst når de får flytte inn. 

-Vi kaller bare dette rommet for blomster-rommet, fordi rommet var fylt av blomster når vi flyttet inn. Her spiser jeg lunsjen min hver dag alene mens jeg ser på livet utenfor. Jeg kan ikke sitte på langbordet på kjøkkenet alene, det blir litt for rart, sier Marianne Hedlund.

De fleste kollegaene hennes har rømt til hjemmekontor. Hun selv har valgt å sitte i Kavlibygget på dager der hun har mye undervisning. 

- Jeg ønsker ikke å sitte på hjemmekontor. Jeg synes det er ensomt, og jeg fikk nok av det under Covid-perioden. Personlig har jeg behov for fysisk interaksjon med kollegaer i løpet av en arbeidsdag. Jeg savner uformelle samtaler med kollegaer foran kaffemaskinen og på kopirommet, og ikke minst kontakten med studentene mine, sier hun. 

- Det har tatt for lang tid

Instituttleder ved Institutt for sosialt arbeid, Kristin Viggen, vet ikke hvor lang tid det tar før de ansatte kan flytte inn i bygget. Hun forteller at det er NTNU Eiendom som skal klargjøre lokalene til bruk, men per nå er det bare rot og utstyr i lokalene de skal sitte i. 

Vi føler oss som en slags utlagt tarm som ingen vil ha.

Marianne Hedlund

Ledninger og strømførsel må på plass før de kan flytte inn, og det skal gjøres endringer i romløsningen.

- Jeg er enig med de ansatte, dette har tatt for lang tid. Jeg har purret og purret, men jeg får ikke noen dato for når vi kan flytte inn, sier Viggen. 

Hun forteller at de først fikk beskjed om at de ikke kunne flytte inn før prøvedriftsavtalen var ferdig rett over jul. De forventet da kanskje at de kunne flytte inn i januar eller februar, men nå nærmer april seg, og ingenting har skjedd. 

Instituttleder ved ILU, Kristin Viggen.

Ifølge Viggen oppsto det underveis i prosessen behov for å finne en rimeligere løsning som krever mindre ombygging, og det har vært et godt samarbeid for å utarbeide de beste løsninger innenfor reduserte rammer. Fremdriftsplanen avhenger av hvilket alternativ som velges, og ifølge instituttleder skal dette avklares i disse dager.

- Straks det er besluttet hvilket alternativ som velges for ombygging av 4. etasje, vil arbeidet kunne settes i gang og de ansatte kan informeres om når de kan ta bruk arealet, sier Viggen. 

Siden det skal gjøres endringer i de opprinnelige arealene i 5.etasje er det NTNU Eiendomsavdelingen som har tatt over saken og skal ferdigstille de endringene som må gjøres. 

Ønsker en snarlig løsning

Toril Dahl Hjelseth, eiendomsforvalter ved Seksjon for eiendomservice ved NTNU, bekrefter at det jobbes med å finne en snarlig løsning på hvilken arealutforming som skal blir gjeldende.

Toril Dahl Hjelseth sier at det jobbes med en snarlig løsning for å få arealet i stand.

Hun kan ikke gi svar på hvor lang tid det tar før arealet står klart til innflytting. Dahl Hjelseth henviser oss videre til arealkontakten ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap. Han kan heller ikke svare oss på hvor lang tid det tar. 

Det samme gjelder dekan ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, Tine Hestbek. Hun vet heller ikke når de 10 ansatte kan flytte inn i Helgasetr.  Hun henviser oss videre til instituttleder Kristin Viggen for ytterligere svar på spørsmålene våre.  

- Lokalene er bedre egnet for NAV-Ansatte

Selv om Hedlund gleder seg til å flytte ut av de midlertidige lokalene, så er hun spent på hvordan hverdagen i det åpne landskapskontoret på Helgasetr blir. 

Ingen av de to oppvaskmaskinene i kontorfløyen kan benyttes, og kjøkkenskapene er helt tømt. I starten ble heller ikke søppelet tømt, fordi vaktmesteren og vaskepersonell ikke visste at lokalene ble benyttet igjen.

- Jeg tror jo lett man kan føle seg som en robot i en liten firkant. Slike kontorer er sikkert godt egnet hvis man jobber som saksbehandler på NAV, eller som telefonselger, men som forsker?

Ifølge Hedlund krever arbeidet hennes mye konsentrasjon, og hun har mange Teams-møter i løpet av ei uke. 

- Da går nok mye tid med på å prøve å finne et kontor for disse møtene. Studentene mine kan heller ikke besøke meg på kontoret. De slipper ikke inn i kontorlokalene, sier hun.  

Følg UA på Facebook og Instagram.