- Jeg synes hverdagen som student er sykt bra. Så jeg vil vise det fram til flere, sier Aleksandra Marie Høye.
Dette semesteret er hun ferdig med en bachelor i bygg- og miljøteknikk, og kan dermed kalle seg byggingeniør. Høye har i tillegg jobbet aktivt med sosiale medier de siste årene. På Tiktok har hun opparbeidet seg en følgerskare på nærmere 440.000. Mange av videoene hennes har flere millioner visninger.
- Det ble masse engasjement rundt videoene jeg la ut fra studiene. Jeg tror jeg fanget opp en nisje som ikke så mange andre lagde innhold for, sier hun.
Både jobb og hobby
Sosiale medier startet i utganspunktet som en hobby for Høye. Nå har det også blitt en deltidsjobb hvor hun i stor grad er sin egen sjef.
- Det er jobb, men samtidig hobby. Det blir det beste fra begge verdener, sier hun.
- Jeg har også de dagene hvor jeg føler jeg ikke får til noe og dunker hodet i veggen, sier hun.
Høye sier hun kan bli bedre på å vise frem de litt dårligere dagene. Samtidig mener hun at Tiktok bør være et sted man kan hente inspirasjon og motivasjon.
- Jeg er nok litt romantiserende generelt som person også, sier hun.
En digital dagbok
Sosiale medier har også blitt en hobby for Natalia Kristoffersen. Hun er snart ferdig med en master i datateknologi, og deler aktivt innhold som gir et innblikk i hverdagen hennes som sisteårsstudent.
- Det begynte som en digital dagbok for meg selv. Så jeg kunne oppsummere hvert semester, sier hun.
I likhet med Høye viser Kristoffersen stort sett frem de positive sidene ved å være student. Hun forteller det hjelper henne personlig med motivasjon og innstillingen til studiene.
- Det er ofte lange, slitsomme dager. Mye kan være kjedelig, og da er det gøy å komme hjem å lage en Tiktok om hvordan dagen har vært.
Vanskelig å finne informasjon fra NTNU
Mohtadin Al-Anbary har for øyeblikket over 4000 følgere på Tiktok. Dette semesteret fullfører hun en master i prosjektledelse. Fra tidligere har hun en bachelor i byggingeniør.
- Jeg var veldig forvirret da jeg skulle søke på universitetet. Jeg har gått yrkesfag, så jeg har en litt annen bakgrunn enn de fleste, sier hun.
Al-Anbary syntes det var vanskelig å finne informasjon om hvilke muligheter som fantes ved NTNU dersom man kom fra yrkesfaglig bakgrunn. Hun ønsker derfor å hjelpe andre som vil gå samme retning som henne.
- Jeg føler det er veldig nyttig å dele opptakskrav, hvordan jeg kom inn og hva jeg gjorde, sier hun.
Videoene om Al-Anbarys vei til å bli ingeniør har vekket stort engasjement. Noen av dem godt over 100.000 visninger.
- Jeg la ut en video om forkurset til ingeniørutdanningen, og det var tydelig at mange ikke visste det var en mulighet, sier hun.
Nå får 26-åringen stadig meldinger på Tiktok og Instagram fra folk som vil studere teknologi- og realfag.
- Jeg fikk en mail fra ei ukrainsk jente som sa jeg snakket litt fort på Tiktok. Hun lurte på om jeg kunne gi en grundig forklaring av hvordan man blir ingeniør. Og selvfølgelig kunne jeg det, sier Al-Anbary.
Hun opplever at flere stiller spørsmål dersom hun svarer offentlig på profilen sin. Årsaken mener hun er at personlig innhold gjør det lettere for folk å ta kontakt.
- Jeg tror innholdet er ganske relaterbart for folk flest. Det gjør det kanskje lettere å ta kontakt med sånne som meg, enn å kontakte de offisielle NTNU-brukerne for eksempel, sier Al-Anbary.
Kristoffersen tror også personlig studentinnhold er noe som appelerer.
- Jeg viste fram livet på utveksling. Det kan være noen ser det og ønsker å gjøre det samme, sier hun.
Får flere kvinner til å velge teknologi
Al-Anbary, Kristoffersen og Høye går alle studier som generelt har vært mannsdominerte. De tror innholdet de lager kan bidra til å få flere kvinner til å vurdere en retning innen realfag eller IT. Høye forteller at hun oppdaget tidlig at det var et stort miljø for kvinner i teknologibransjen på sosiale medier i USA.
- I Norge har det kanskje ikke vært så tydelig, selv om det har blitt mye mer at det de siste årene, sier hun.
Kristoffersen mener innholdet på sosiale medier også kan bidra til å bryte ned stereotypier rundt hvem som velger teknologifag.
- Da jeg skulle begynne å studere data var jeg usikker på om jeg ville passe inn. Det har blitt mange flere kvinner i bransjen de siste 20 årene, men det går sakte, sier hun.