Ytring
Tilsvar: Å anerkjenne formidling
Robert Næss og Knut H. Sørensen spør i et UA-innlegg om NTNU trenger et formidlingsbyråkrati. Det er et betimelig spørsmål som fortjener et svar.
- Vår rapport har som hensikt å gi vitenskapelig ansatte større rom, mulighet og trygghet for god formidling av kunnskap, skriver Stenøien i dette tilsvaret på kritikken fra Knut h Sørensen og Robert Næss.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Men først kan det være greit med litt bakgrunn.
Formidling er en lovpålagt universitetsoppgave, på linje med
forskning, undervisning og innovasjon. I Universitets- og høgskoleloven
beskrives formidling som noe mer enn faglig formidling gjennom for eksempel
undervisning, kunstnerisk utviklingsarbeid eller publisering av vitenskapelige
artikler.
Formidling er først og fremst forstått som å kommunisere
kunnskap ut til samfunnet, til allmenheten og bestemte brukere, og å delta i
samfunnsdebatten med kunnskapsbaserte argumenter.
I den verden vi lever i fremstår slik kunnskapsformidling som
kanskje viktigere enn noen gang.
Kunnskap er under press, de verdiene og institusjonene som
demokratiet er bygd på blir utfordret, fra mange hold, og av til dels mektige
aktører.
Det er vi som universitet som er satt til oppgaven å
formidle forskningsbasert, etterrettelig, åpen, ærlig og redelig kunnskap – basert
på akademisk frihet og universitetet sine kjerneverdier.
I lys av dette nedsatte rektor for halvannet år siden en
arbeidsgruppe som skulle se på formidlingsvirksomheten ved NTNU. Gruppen fikk i
oppdrag å se på om NTNU bruker kompetanse og ressurser på en optimal måte for å
utføre samfunnsoppdraget. Gruppen leverte en rapport med anbefalinger til
prorektor for samfunnsansvar og formidling den 31. januar.
Rapporten kan leses her
I denne rapporten peker vi på flere forhold som vi mener det
bør settes et sterkere søkelys på fremover. Dette er noe av det vi tekker fram:
· NTNU bør tydeliggjøre lederansvaret for å
utvikle en god kultur for formidling, grunnlagt på akademisk frihet.
· Formidling må anerkjennes på en bedre måte i
organisasjonen.
· Forskergrupper og ansatte må få tid og anledning
til å bedrive formidling.
· NTNU bør skaffe seg mer kunnskap om
formidlingsaktiviteter og målgrupper.
· NTNU bør satse på digitale og fysiske arenaer
for formidling, og utnytte kunnskapen om formidling ute i organisasjonen.
· Ressurser bør koordineres i
Fellesadministrasjonen.
· Prorektor for samfunnsansvar og formidling bør
ha et eget utvalg for sitt virksomhetsområde, på samme måte som prorektor for
forskning og innovasjon, og prorektor for undervisning.
Og ganske mye mer. Det er blitt en omfattende rapport.
Men ingen steder i denne rapporten argumenterer vi for
behovet for et toppstyrt formidlingsbyråkrati. Tvert imot – vi har tatt opp mange
av de utfordringene som Næss og Sørensen påpeker. Vi forstår og anerkjenner
frykten for flere lederpålagte oppgaver og mer arbeid som ikke følges av ekstra
ressurser.
Vi argumenterer for en økt anerkjennelse, tilrettelegging og
stimulering av formidlingsvirksomhet. Ja, dette vil i så fall kreve ressurser, disse
må koordineres, og det må en del prioriteringer til. Det er derfor man har
ledere.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Men forslaget om tydeliggjort lederansvar for formidling har
ikke som hensikt å blåse opp byråkratiet. Det har som hensikt å gi
vitenskapelig ansatte større rom, mulighet og trygghet for god formidling av
kunnskap. Gjerne for en bedre verden. Gjerne fordi det er gøy.
Eller også fordi det er vår plikt.