Har kuttet 260 stillinger: - Vi kan ikke fortsette slik om vi skal holde våre ambisjoner

Siden 2023 har NTNU gått ned med 260 vitenskapelige stillinger. De fleste er midlertidige stillinger rettet mot utdanning og forskning. 

Det var rektor Tor Grande som presenterte de økonomiske rammene for 2025 og langtidsperioden 2025-2028 for NTNU-styret torsdag.
Publisert Sist oppdatert

Torsdag ble de økonomiske rammene for 2025 og langtidsperioden 2025-2028 presentert for NTNU-styret av rektor Tor Grande. 

Samlet sett gjør reduserte bevilgninger og økte forventninger at NTNU må gjøre tøffe prioriteringer framover.

Slik planlegger NTNU å fordele rammebevilgningen fra KD

Gitt i 1000 kroner, faste 2025-kroner 2024 2025 2026 2027 2028
Ramme drift fakultetene og Vitenskapsmuseet4 925 4884 911 3374 864 0904 844 9354 799 893
Ramme drift enhetene i Fellesadmin.1 682 7211 672 4941 653 7501 633 7831 614 156
Usikkerhetsmargin69 99067 47067 47067 47067 470
Felles investeringsmidler110 726110 726110 726110 726110 726
Medlemskont., internhusleie mm383 872361 659422 176391 832378 683
Ramme strategi- og omstillingsmidler497 097494 678492 272487 129480 997
Ramme rekrutteringsstillinger617 982591 957594 046582 935564 686
Ramme felles34 316
Sum for rammebevilgning fra KD8 287 8778 244 6378 204 5308 118 8108 016 610

Universitetet forventer nå årlige kutt på én prosent i bevilgningene de får fra Kunnskapsdepartementet. Fra 2024 til 2025 vil bevilgningene ha en realnedgang på 0,5 prosent.

- Men jeg ønsker å presisere at den lønns- og prisindeksreguleringen som staten har lagt til grunn er 3,8 prosent, mens SSB bruker 4,2 prosent. Så den reelle nedgangen kan bli nærmere én prosent, slik vi har lagt til grunn for i langtidsbudsjettet, sa Grande. 

Han forklarte at nedgangen i stor grad skyldes regjeringens kutt og reversering av Utdanningsløftet fra 2020.

NTNU estimerer at universitetet siden 2019 har fått rene budsjettkutt på 427 millioner kroner, samtidig som de har mottatt flere nye føringer uten økt bevilgning. Eksempler på dette er opprettelse av studieplasser, økt krav om norskkurs, økt krav til GDPR- og personvernforvaltning og krav om redusert midlertidighet. 

To fakultet får mer midler

Den totale bevilgningen til NTNU fra KD er altså på 8,245 milliarder kroner for 2025, hvorav 6,583 milliarder vil gå til driftsrammen for fakultetene, Vitenskapsmuseet og Fellesadministrasjonen. 

Det er den mye debatterte rammefordelingsmodellen som ligger til grunn for fordelingen her. 

Slik skal bevilgningene fordeles mellom enhetene

Fakultet Bevilgning 2024 Bevilgning 2025 Realendring 2024–2025
VM105 003 000103 144 000-1 859 000
AD222 744 000221 284 000-1 460 000
HF400 259 000392 202 000-8 056 000
IE920 480 000937 628 00017 148 000
IV788 434 000770 624 000-17 810 000
MH793 521 000802 610 0009 089 000
NV563 850 000558 503 000-5 347 000
SU826 581 000825 049 000-1 533 000
ØK304 615 000300 292 000-4 322 000
Fellesadministrasjonen1 682 721 0001 672 494 000-10 228 000
Sum driftsramme6 608 209 0006 583 831 000-24 379 000

Tabellen er i faste 2025-kroner.

To av enhetene vil ha en realoppgang i bevilgningene de mottar. Det er Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH), og Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE). 

Oppretter ny ramme for å prioritere bedre

De resterende midlene fra KD går til ramme for strategi og omstilling, ramme for rekrutteringsstillinger, fellestiltak og den nyetablerte «ramme felles». 

- Ramme felles etableres for første gang i 2025. Den skal finansiere store felleskostnader som i stor grad påvirkes av eksterne forhold. Det kan være for eksempel IT-lisenser, programvare, sektorkostnader, tidsskriftsabonnementer og så videre, som også er påvirket av valutaendringer, sa Grande.

Representant for de teknisk-administrativt ansatte, Peder Brenne, spurte hvor midlene til Ramme felles skal tas fra. 

- Det kan nesten se ut som om Fellesadministrasjonen tar mer av bevilgningene som fordeles til fakultetene. 

Direktør for organisasjon og infrastruktur, Bjørn Haugstad, kunne avkrefte dette. 

- I all hovedsak vil det være en flytting av midler fra de avdelingene i Fellesadministrasjonen som har disse kostnadene i dag til en Ramme felles, slik at organisasjonen i større grad kan foreta en ordentlig og ansvarlig prioritering. 

Han fortalte at beløpet vi ser i dag kommer til å tidobles, når også lisens- og abonnementsutgifter fra biblioteket skal inn. 

Redd for å bruke all seniorkompetanse på søknader

NTNU har definert 13 risikoer for å vurdere hvilke utfordringer som kan påvirke NTNUs mål og resultatoppnåelse. Disse risikoene graderes til lav, moderat eller kritisk, avhengig av hvor sannsynlig det er at de inntreffer og de mulige konsekvensene. 

Risikoen for at omstillingen NTNU står i skal bidra til at universitetet ikke evner å oppfylle samfunnsoppdraget fram i tid har fra våren 2024 økt fra lav til moderat. 

Slik ser NTNUs risikomatrise ut for høsten 2024

Nå defineres tre risikoer som kritiske: risiko for at NTNU ikke evner å tilpasse aktiviteten til strammere økonomiske rammer raskt nok (Risiko 13), risiko for manglende forsvarlig arbeidsmiljø ved NTNU (Risiko 1) og risiko for at forskningsaktivitet blir nedprioritert når handlingsrommet reduseres (Risiko 10). 

Representant for de faste vitenskapelig ansatte, Aksel Tjora, kommenterte på risiko 10. 

- For å øke handlingsrommet må NTNU hente inn midler fra eksterne kilder, og for å oppnå dette kreves det tid og ressurser. Det er en stor risiko for at all type seniorkompetanse på vitenskapelig side skal brukes til å hente inn penger. Da mister vi toppforskningen. De feirede Nobelprisvinnerne hadde ikke vært der de er uten å ha sammenhengende tid til forskning på seniornivå. 

Kalte risikomatrisen meningsløs

Representant for de faste, vitenskapelig ansatte, Ingrid Bouwer Utne, kalte risikomatrisen for meningsløs. 

- Det gis ikke opplysninger om hva vi egentlig ser på. Hvilken tidshorisont er det snakk om i forhold til sannsynlighet, og hva menes med alvorlige konsekvenser? Er det snakk om at vi står i fare for å gå konkurs? Vi har egentlig ikke noe bevisst forhold til hva som er akseptabel og ikke akseptabel risiko, slo hun fast. 

Representant for de faste vitenskapelig ansatte, Ingrid Bouwer Utne, tok nok en gang opp vanskeligheter med å tolke NTNUs risikomatrise.

Hun krevde at styret får dette presentert. 

- Ellers kan man bare kutte den risikomatrisen. 

På dette fikk hun støtte fra flere styrerepresentanter, blant annet fra studentrepresentant Malin Høgsand Leirvåg. 

- Jeg vil også dra fram risiko for redusert tilfang av studenter, som har flyttet seg ganske mye. Det er en risiko for å ikke rekruttere nok, og dette bør være skyhøyt prioritert. 

Studentrepresentant Malin Høgsand Leirvåg var opptatt av risikoen for ikke å ha god nok studentrekruttering til NTNU.

Dette var rektor Tor Grande enig i. 

- Ikke minst internasjonal studentrekruttering er kjempeviktig i tida framover. Det er slik at pengene følger studentene i det norske universitets- og høyskolesystemet, sa Grande 

NTNU har gått ned med 260 vitenskapelige stillinger

Representant for de midlertidig vitenskapelig ansatte, Kim Rainer Mattson, spurte hva som lå til grunn i styrepapirene når det sto at tiltakene har hatt effekt. OI-direktør Haugstad svarte. 

- Det tydeligste tegnet på at tiltakene har begynt å virke er at antall vitenskapelige årsverk nå er 260 lavere i 2024 enn det var i 2023. Et årsverk koster minimum én million kroner, sa Haugstad. 

Direktor for organisasjon og infrastruktur, Bjørn Haugstad, kunne fortelle at NTNU nå har gått ned med 260 stillinger.

Han fortalte at 150 av disse stillingene er utdannings- og rekrutteringsstillinger. Dette er midlertidige stillinger som primært er rettet mot utdanning og forskning 

- Det oppfatter jeg at er litt i overkant, men det er slik at det er disse stillingene som er enklest å kutte i når det må skje raskt. Naturlig avgang går tregere. Vi kan ikke fortsette slik om vi skal holde våre ambisjoner, men det er en måte å fase inn omstilling på. 

Følg UA på Facebook og Instagram.