Ytring
Feil etter feil av Haugstad om EU-medfinansiering
- Haugstad mener jeg har misforstått, men jeg spør tilbake. Har Haugstad forstått hva han har foreslått?
Professor og prodekan Jon Olaf Olaussen svarer organisasjonsdirektør Bjørn Haugstad i denne ytringen.
Foto: NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Direktør for
organisasjon og infrastruktur, Bjørn Haugstad, svarer på mitt innlegg om
EU-medfinansieringsordningen. Han går såpass hardt ut at jeg synes han
fortjener et kontant svar.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Først gjør Haugstad et poeng ut av at jeg sitter i Forskningsutvalget ved NTNU og derfor burde kommet med innvendingene mine mens saken fortsatt var under utredning.
Til det må jeg neste svare at jeg ikke vet hva mer jeg skulle gjort. Jeg ledet
høringssvaret ved Fakultet for økonomi, hvor vi blant annet nettopp påpekte at
EU-medfinansieringsordningen måtte holdes utenfor rammefordelingsmodellen (RFM).
Haugstad
fremstiller det som om fakultetene og Vitenskapsmuseet var vel forlikte om den
skisserte løsningen han gikk til styret med. Det er, om jeg får bruke hans egne
ord, misvisende. Leser man oppsummeringen av høringssvarene var det seks av ni fakulteter inkludert Vitenskapsmuseet som protesterte – enten på hele EU-medfinansieringsordningen, eller
på å legge ordningen inn i RFM.
Hans
hovedinnvending synes å være at han ikke liker regneeksemplet fordi han synes
det er urealistisk. La meg derfor omformulere eksemplet så det kanskje faller
Haugstad i smak. Hvis Haugstad bytter ut Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) med «alle de andre fakultetene», så
er eksemplet plutselig veldig realistisk, enten Haugstad liker det eller ikke.
Poenget var å få fram hvordan det slo ut for et enkeltfakultet, i dette
tilfellet Fakultet for samfunns- og utdanningsvitskap (SU). Jeg finner det overraskende hvis direktør for organisering og infrastruktur
ved NTNU ikke har et såpass abstraksjonsnivå, det må jeg innrømme. At han
blander tall fra mitt tenkte eksempel med reelle tall for 2023, og så beregner
prosenter, er også mildt sagt oppsiktsvekkende, men her lar jeg tvilen komme
Haugstad til gode og skylder på hastverksarbeid.
Haugstad
mener jeg har misforstått, men jeg spør tilbake. Har Haugstad forstått hva han
har foreslått? Han skriver jo at det jeg skriver var vel kjent. Han må nesten
bestemme seg. Var det misvisende eller var det vel kjent?
Videre
skriver Haugstad: «Insentivene i den gamle finansieringsmodellen fra KD (Kunnskapsdepartementet, red. anm.) var
flere ganger sterkere enn dette; da fikk NTNU nesten en krone i finansiering
per krone fra EU». (Det korrekte er at NTNU fikk 65 øre per krone i EU insentiv
fra KD i gammel ordning, men pytt sann.) Det Haugstad ikke forteller, er at ved
overgang til ny finansieringsmodellen fra KD, så havner disse 65 ørene rett i
lomma på NTNU, fordi de nå er en del av det vi i gamle dager kalte basis. Så da
kan leserne selv avgjøre om det er min eller Haugstads ytring som bygger på
feil premiss?
Haugstad
skriver videre at: Det hører også med at «medfinansieringsordningen som skulle
gjelde for 2025 gir vesentlig mindre omfordeling mellom fakulteter enn den
insentivordningen som har vært gjeldende mellom fakultetene de siste 20 årene.»
Dette er et interessant utsagn, mest fordi det er fullstendig feil. Den eneste virkelige
insentivordningen som har eksistert på dette området er den fra KD, og den var
altså på 65 øre per krone. At denne ordningen ga omfordeling mellom fakultetene
kan ikke Haugstad mene?
Det han
sikter til er derfor trolig ordningen med forskutteringen av disse 65 ørene.
For ettersom KDs resultatbevilgning for EU-prosjekt kom med to års forsinkelse
i den gamle modellen, så forskutterte NTNU denne resultatbevilgningen. NTNU
hadde altså en ordning med forskuttering, som så i sin helhet ble trukket
tilbake når den faktiske resultatbevilgningen kom. Hvordan dette kan beskrives
som en omfordeling mellom fakulteter må nesten Haugstad svare på selv. At
forskuddet gikk til det enkelte prosjekt, mens resultatbevilgningen ble trukket
fra fakultetet, kan vel heller ikke gi særlig omfordeling mellom fakulteter,
men kanskje i Haugstads verden?
La oss si at
vi kjøper logikken med at en må medfinansiere EU-prosjekter fordi de ellers går
med underskudd på 20 prosent. Kan Haugstad forklare hvorfor det samtidig er nødvendig
å straffe de som får negativ EU-utvikling med 20 prosent ekstra i tillegg til bidraget
de har i spleiselaget? Skal jeg bedømme etter responsen på innlegget mitt er
det flere enn meg som ikke skjønner logikken.
Og er det
mulig å svare på mitt opprinnelige hovedbudskap: Hvorfor i all verden kan ikke
dette holdes utenfor rammefordelingsmodellen? Er det eneste svaret at det er
fordi «styret har vedtatt det», så er det ikke særlig tillitvekkende.