Ytring
Misvisende om medfinansiering av EU-prosjekter
- Etter min mening er poenger som må illustreres gjennom helt urealistiske eksempler lite relevante for å utforme praktiske løsninger.
Prodekan Jon Olaf Olaussen spurte hvor mange MH og SU skal si opp framover for å finansiere flere EU-prosjekter ved IV. Her svarer OI-direktør Bjørn Haugstad.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Prodekan for Fakultet for økonomi, Jon Olaf Olaussen, har i UA fredag
11. oktober en ytring der han argumenterer mot den nye medfinansieringsordningen
for EU-prosjekter ved NTNU.
Det formalistiske svaret på ytringen er at ingen av
mekanismene Olaussen peker på er ukjent (selv om eksempelet hans er misvisende
og bygger på feil premisser) og at medfinansieringsordningen for EU-prosjekter
har vært drøftet i forskningsutvalget, hvor Olaussen selv er medlem.
Det har vært betydelig støtte til en
medfinansieringsordning, også i forskningsutvalget. Dersom utregningene til
Olaussen hadde bragt noe nytt, så ville det således vært en fordel om han hadde
kommet med dem mens saken fortsatt var under utredning.
Innvendingene Olaussen reiser (og Olaussen selv) fortjener
imidlertid et mer substansielt svar. I cirka 20 år har Kunnskapsdepartementet (KD) hatt et finansieringssystem for universitetene med meget sterke insentiver for
forskningsfinansiering fra EU. Begrunnelsen har vært at EU-prosjekter er en
sterk driver for internasjonalt samarbeid og kvalitet i norsk forskning. Det er
en begrunnelse NTNU hele tiden har sluttet seg til. Faktisk har NTNU gjentatte
ganger påpekt at deltagelse i Horisont Europa er avgjørende for at vi skal nå
målene i strategiene og utviklingsavtalen vi har med KD
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
I forslaget til statsbudsjett for 2024 fremla
KD forslag til nytt finansieringssystem, som blir gjeldende
fra 2025. I dette er insentivene for EU-forskning fjernet. For å forberede NTNU
på det nye finansieringssystemet nedsatte rektor et finansieringsutvalg, ledet
av undertegnede. Etter en langvarig og omfattende høringsprosess fremla utvalget
et forslag til såkalt rammefordelingsmodell (RFM) til rektor, som deretter fremla
forslaget for universitetsstyret. I juni vedtok styret uten dissenser ny modell
i tråd med rektors forslag.
LES OGSÅ: Slik blir den nye rammefordelingsmodellen ved NTNU
I den nye modellen (RFM) er det en egen
medfinansieringsordning for EU-prosjekter. Det er to begrunnelser for dette:
For det første er fortsatt vurderingen at deltagelse i EU-prosjekter er
avgjørende for internasjonalt samarbeid og kvalitet i forskningen ved NTNU. Sagt
på en annen måte, så er det vanskelig å se for seg hvordan NTNU skal kunne
opprettholde sine ambisjoner innen forskning dersom porteføljen vår av
EU-prosjekter svekkes vesentlig.
For det andre er EU-prosjekter systematisk underfinansiert.
I gjennomsnitt regner vi 20 prosent egeninnsats. Insentivene i den gamle
finansieringsmodellen fra KD var flere ganger sterkere enn dette; da fikk NTNU
nesten en krone i finansiering per krone fra EU. Vi var derfor bekymret for at
instituttledere i en krevende økonomisk situasjon skulle se seg nødt til å
avvise gode EU-prosjekter fordi instituttet ikke hadde råd til
egenfinansieringen. Vi har endog argumentert politisk for at UH-sektoren
trenger en «Retur EU»-ordning tilsvarende den som finnes for instituttsektoren,
men har (foreløpig) ikke fått gjennomslag.
For å bøte på dette er det laget en medfinansieringsordning
som sikrer instituttleder nødvendig egenfinansiering, og at instituttlederne
dermed slipper å avvise gode EU-prosjekter av økonomiske årsaker. NTNU er
simpelthen nødt til å avlaste instituttene for økonomisk risiko. For å gi
instituttleder nødvendig forutsigbarhet, så er dette en
medfinansieringsordning, ikke en insentivordning. Ordningen må selvsagt
finansieres, og da er enkleste og mest forutsigbare løsning at dette skjer som
et spleiselag mellom fakultetene og Vitenskapsmuseet.
Hva er så utslagene av en slik ordning? I 2023 hadde NTNU en
EU-portefølje på 372 mill kroner. Det tilsvarer 74 millioner i medfinansiering. Omfordeling
mellom fakultet vil kun foretas når det skjer endringer i porteføljen. Det er
her regneeksemplene til Olaussen fremstår som misvisende. I følge hans eksempel
vil IV-fakultetet alene sørge for mer enn 25 prosent økning av NTNUs samlede
EU-portefølje, mens andre samlet har en økning på 2,5 prosent. Dette fremstår som
helt urealistisk. Etter min mening er poenger som må illustreres gjennom helt
urealistiske eksempler lite relevante for å utforme praktiske løsninger.
Det hører også med at medfinansieringsordningen som gjelder
fra 2025 gir vesentlig mindre omfordeling mellom fakulteter enn den
insentivordningen som har vært gjeldende de siste 20 årene. Jeg ser ikke at
Olaussen behandler dette poenget i sin ytring. Dermed blir også regneeksempelet
hans feilaktig, fordi han tilsynelatende legger til grunn at
medfinansieringsordningen ville virket i tillegg til dagens modell, mens
den i virkeligheten kommer som erstatning for dagens EU-insentiver. Det
kan derfor virke som hele Olaussens ytring bygger på feil premiss.
Jeg vil legge til et ytterligere moment. I en situasjon der det
er mulig for ett fakultet å øke sin finansiering fra EU så betydelig, så er min
påstand at de andre fakultetene har vesentlig større utfordringer enn
omfordeling gjennom en begrenset medfinansieringsordning.
I Olaussens eksempel har ett fakultet virkelig lykkes, mens
alle de andre har mislykkes på en arena NTNU mener er avgjørende for
internasjonalt samarbeid og kvalitet i forskningen vår. Forutsetter Olaussen at
andre fakulteter til de grader sover i timen, mens ett fakultet stormer frem
alene? Jeg dveler ved dette for å få frem at eksempelet Olaussen bruker
tilslører, heller enn å opplyse saken. (Det er helt usannsynlig at EU skulle
endre utlysningene i rammeprogrammet slik at scenariet Olaussen fremsetter blir
en «rimelig» konsekvens.)
Det er nettopp for fakulteter og institutter som sliter med
økonomien at medfinansieringsordningen er viktig, nettopp fordi den gjør at
stram økonomi ikke er til hinder for deltagelse i Horisont Europa. Dersom man
er uenig i NTNUs klare ambisjon om å lykkes i Horisont Europa, så blir
medfinansieringen uviktig, men jeg ser ikke at Olaussen argumenterer mot
betydningen av EU-forskning.
Til slutt vil jeg kommentere et forhold jeg håper at
Olaussen og jeg er enige om, nemlig at en finansieringsmodell til en viss grad
bør være solidarisk. Noe av gevinsten ved å være en del av et stort fellesskap
som NTNU, er at fellesskapet kan avlaste risiko. Det har vi gjort i betydelig
grad i den delen av finansieringssystemet som virkelig bærer mye finansiering,
nemlig indikatoren for studiepoengsproduksjon. Der har vi satt satsen for
viderefordeling til fakultetene til 65 prosent av satsen fra KD.
Dette innebærer at et studieprogram som opplever bortfall av
søkere, eller andre årsaker til at studentene avlegger færre studiepoeng, vil
beholde mer av de samlede inntektene. Det gir bedre tid til omstilling. Men,
selvsagt, også dette må finansieres gjennom et solidarisk spleiselag.
Oppsummert: Hensikten med den nye rammefordelingsmodellen er
å fordele ressurser på en måte som sikrer god og helhetlig ressursbruk og
virksomhetsstyring, samtidig som det ikke skapes eller oppstår uønskede
bivirkninger. Med et samlet budsjett på om lag elleve milliarder kroner så trenger vi
et verktøy som fordeler penger til enhetene på en transparent, stabil og
forutsigbar måte. Så kan det selvsagt ikke utelukkes at en ny modell får
konsekvenser vi ikke har forutsett. Derfor har styret bedt om at den (RFM) evalueres
innen fem år.