Ytring
Er det egentlig for lite formidling ved NTNU?
I denne ytringen fortsetter debatten om formidling ved NTNU. - Vi stiller oss undrende til den underforståtte antakelsen om at NTNU har et stort formidlingsunderskudd, skriver professorene Knut H. Sørensen og Robert Næss.
Denne rapporten om formidling har skapt debatt ved NTNU. Knut H. Sørensen og Robert Næss spør i dette innlegget hvorfor Formidlingsutvalgets rapport er helt fri for referanser til forskning.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Vi kritiserte i UA
4.2 innstillingen fra Formidlingsutvalget for å komme med forslag til et økt
formidlingsbyråkrati.
Utvalgets leder, Hans K. Stenøien, benekter i UA at de
kommer med slike forslag. Det er vanskelig å forstå denne benektelsen.
Diskusjonen dreier
seg ikke om formidling av forskning er viktig, for det er selvsagt en
kjempeviktig oppgave. Vi stiller oss imidlertid undrende til den underforståtte
antakelsen om at NTNU har et stort formidlingsunderskudd og kritiske til
utvalgets forslag til tiltak.
For det første innrømmer utvalget at det mangler
en god oversikt over omfanget av NTNUs formidlingsinnsats. Det gjelder ikke
minst den som skjer i samarbeid med aktive brukere i industri, offentlig
sektor, og frivillige organisasjoner. Slik sett er dristig å påstå at det er et
formidlingsunderskudd, selv om enkelte politikere klager over at for få
forskere deltar i samfunnsdebatten. De samme politikerne er ikke like ivrige
til å lytte til forskningen, så det er noen paradokser her.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Dersom en hevder at
det er et formidlingsunderskudd, er det rimelig å spørre om hvor den udekkede
etterspørselen finnes. Dette spørsmålet får vanligvis ingen oppmerksomhet.
Påstander om et formidlingsunderskudd er vanligvis normative, slik Stenøien
viser i sitt innlegg. Det burde formidles mer, for vi ser at forskere
vet mer enn det som kommer til uttrykk i ytringer og beslutninger i samfunnet.
I den sammenhengen kunne det vært lærerikt om Stenøien kunne dele sine
refleksjoner over hvorfor Formidlingsutvalgets rapport er helt fri for
referanser til forskning. Hadde utvalget ikke behov for forskningsbasert
kunnskap?
Utvalget tar for
øvrig i liten grad inn over seg at det eksisterer et stort og effektivt formidlingspress
fra Forskningsrådet og EU. Det er vanskelig å få økonomisk støtte uten en god
formidlingsplan, og i tillegg forutsetter mange finansieringsordninger
omfattende og aktiv brukermedvirkning. Forskningsmiljøer med dårlig
formidlingskultur vil slik sett ha vanskelig for å lykkes med å skaffe ekstern
finansiering. Følgelig er det slett ikke opplagt at det er behov for ekstra tiltak
fra NTNUs side.
Formidlingsbegrepet omfatter
vanligvis ikke undervisning. Det er uheldig fordi undervisning uten
sammenlikning er den viktigste kanalen for å overføre forskningsbasert kunnskap
til samfunnet. I tillegg bidrar denne oppfatningen til en neglisjering av
behovet for mer debatt om hva vi mener med forskningsbasert undervisning og
hvordan vi kan gjøre denne dimensjonen ved undervisningsinnsatsen bedre.
Formidling og undervisning bør tenkes i sammenheng som to sider av samme sak.
Formidlingsutvalget
foreslår økt rapportering av formidling, koordinering fra Fellesadministrasjonen,
og opprettelsen av et eget utvalg for samfunnsansvar og formidling. Dette er
velkjente New Public Management-grep og typisk for den mistillitsbaserte
byråkratiseringen av universitetene som vi kjenner godt fra de siste 20 årene.
Hvis ikke utvalgets forslag representerer toppstyrt byråkratisering, er det
vanskelig å forstå hva som skal til.
Stenøien og
formidlingsutvalget er klare på at økt formidling skal skje gjennom økte
ressurser til slikt arbeid. De er tilsvarende uklare på hvor disse ressursene
skal tas fra. Gitt reduserte bevilgninger og et finansieringssystem som bare
belønner undervisning, virker svaret opplagt. Det skal forskes mindre. Så kan
vi diskutere om det er den beste måten å ivareta samfunnsansvaret på. Formidle
mer, men ha mindre forskning å fortelle om.
Vi kan sikkert bli enige om at formidlingskompetansene (NB! I flertall) blant vitenskapelig ansatte kan forbedres, men vi trenger å diskutere hva det vil si. Det vi kaller formidling, er mangefasettert.
Medieopptreden er bare en av mange slike aktiviteter. Den er enveis, til forskjell fra mye arbeid med brukerdialoger med industri, kommuner, og statlig forvaltning. Slike dialoger er krevende.
Den antakelig største utfordringen som vi har, er hvordan vi kan bidra til å gjøre forskning brukbar på forskjellige samfunnsområder og klargjøre hva «brukbar» betyr. Formidlingsutvalgets rapport har lite å bidra med her. Utfordringene må finne andre løsninger.