Ytring
Ja, vi trenger sivilingeniører!
- Vi vet godt hva vi vil med våre teknologiutdanninger og vi jobber systematisk hver eneste dag for å utvikle våre studieprogrammer og enkeltemner, slik at våre kandidater lærer det vi mener de bør lære.
- Men en ting ligger ikke inne i planene våre, og det er å gjøre om studiene slik at flere sivilingeniører blir politikere, skriver Tim Torvatn i denne ytringen.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
«Hva skal vi med sivilingeniører?» spør Elias Eide i en
ytring i UA. Svaret på det er at «det har vi faktisk gode planer for, Elias!».
Vi synes å lese i innlegget en glede i å være sivilingeniør, og det er i
tilfelle en glede vi som er forfattere av dette innlegget deler. For det skjer
virkelig mye spennende som det er verdt å fortelle om.
Sentralt i utviklingsarbeidet står rapportene fra Fremtidens
teknologistudier (FTS). I dette banebrytende utviklingsarbeidet ble det trukket
opp linjer for hva en sivilingeniør skal være og skal kunne noe om, med et håp
om at dette arbeidet skal være en ledestjerne for de neste 20-30 årene. Visjonen
er ambisiøs, for NTNU skal utdanne teknologer i verdensklasse som kan og vil
bidra til en bedre verden og en bærekraftig fremtid!
Kort sagt skal teknologiutdanningene våre skape kandidater
med en dybde innenfor sitt valgte teknologiområde og en bredde av anvendte
ferdigheter som gjør at hen kan utnytte denne dybden inn i den kontekst
samfunnet representerer. Dette betyr for eksempel at sivilingeniørene våre skal
ha kompetanse innenfor teamarbeid, forretningsforståelse og innovasjon, det å
vurdere bærekraftigheten i, og de samfunnsmessige konsekvensene av, en
teknologi og det å lage og anvende digitale hjelpemidler for å løse sine oppgaver.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Etter at prosjektet var avsluttet i 2021, vedtok rektor at
NTNU skulle jobbe videre med de 10 FTS-prinsippene som ledestjerner. Ansvaret for
implementeringen av prinsippene ble gitt til de to forvaltningsutvalgene som
samkjører henholdsvis sivilingeniørutdanningene (FUS) og ingeniørutdanningene
(FUI) og til teknofakultetene, altså de fem fakultetene AD, IE, IV, NV og ØK
som alle har teknologiutdanninger.
Forvaltningsutvalgene bruker det meste av sin tid på nettopp
det spørsmålet Elias reiser. I disse utvalgene foregår det kontinuerlig
utviklingsarbeid for å gjøre ingeniørene, sivilingeniørene og de øvrige
teknologene NTNU utdanner til ferdige kandidater med spisskunnskap innenfor
sine teknologiske områder, men samtidig også med en god forståelse av hvor og
når teknologiske løsninger kan brukes for å forbedre samfunnet. Blant
prosjekter vi har jobbet med i det siste året er å jobbe med hvilken felles digital
kompetanse sivilingeniørene trenger i årene fremover og retningslinjer for
hvordan studieprogram for ingeniører bør se ut.
Men det er ikke bare FUS, FUI og teknofakultetene som jobber
med utvikling av teknologiutdanningene. Vi sier at utviklingsarbeidet foregår
på tre nivåer. Porteføljearbeidet koordineres og systematiseres av FUS, FUI og teknofakultetene, og der foregår tenkingen om hvilke studieprogram vi skal ha og hvor store
opptaksrammer de skal ha. Dette arbeidet foregår i tett samspill med kunnskap
om hva studentene ønsker å studere og hva samfunnet trenger av kompetanse.
På neste nivå er det studieprogrammene våre som overtar
stafettpinnen. Der jobber hundrevis av faglige ansatte med å bestemme hvilke
emner studieprogrammene skal bestå av og hvilke studieretninger og
hovedprofiler vi skal tilby studentene.
På tredje nivå er stort sett hele fagstaben engasjert i
aktivt arbeid med å utvikle de enkelte emnene de er ansvarlige for. Og på alle
nivåer får de faglige hjelp og støtte av administrasjonen.
Hundrevis av studenter jobber også med utviklingsarbeid, fra
det laveste nivået der de deltar i referansegrupper for å gi tilbakemelding på
gjennomføringen av enkeltemner, til deltakelse i studieprogramråd og lokale og
sentrale undervisningsutvalg og forvaltningsutvalg der de er med og
utvikler sine egne studier mens de studerer. Studentene er også direkte med i
utviklingsarbeid når de tar jobber som lærings- og studentassistenter i emnene
våre.
NTNU er heller ikke alene i dette arbeidet. Vi drar inn
næringsliv og offentlig forvaltning i studieprogramrådene våre, og de er særlig aktive når studieprogrammene hvert femte år gjennomgår en periodisk evaluering.
Da er det de som hjelper oss med å vurdere hva næringsliv og offentlig
forvaltning trenger at våre kandidater skal kunne.
På det laveste nivået deltar hundrevis av folk fra
arbeidslivet inn i studieprogrammene som gjesteforelesere på enkeltemner eller
med case og tellende øvinger som studentene skal jobbe med. De bidrar også med
oppgaver til bachelor-, prosjekt- og masteroppgaver, og er noen ganger til og
med biveiledere. Gjennom disse oppgavene sikrer vi at studentene ikke bare får
lære teori, men må sette den ut i praksis når ekte problemer skal løses i en
reell bedrift eller etat.
Så ja, vi vet godt hva vi vil med våre teknologiutdanninger
og vi jobber systematisk hver eneste dag for å utvikle våre studieprogrammer og
enkeltemner, slik at våre kandidater lærer det vi mener de bør lære. Vi gjør
denne jobben sammen med hele fagstaben, et betydelig antall studenter og våre
samarbeidspartnere i næringsliv og offentlig forvaltning. Så er NTNU en stor
organisasjon og mange mennesker skal med på laget, så derfor tar arbeidet tid.
Er det flere studenter som vil være med på dette spennende arbeidet, er det
godt med plass til alle som vil hjelpe!
Men en ting
ligger ikke inne i planene våre, og det er å gjøre om studiene slik at flere
sivilingeniører blir politikere. Vi
utdanner teknologer med den helhetskompetansen som trengs for å forske frem,
designe, implementere og operere alle de tusener av tekniske systemer vi omgir
oss med nå og i fremtiden – til det beste for samfunnsutviklingen og en
bærekraftig framtid. Det er et uhyre viktig samfunnsoppdrag og vi er
fornøyde med å bidra til å løse dette. Så blir vi selvsagt ikke lei oss hvis
noen av våre utdannede kandidater faktisk blir politikere også.
PS: Vil du lære mer om hva FTS betyr, kan du gå til
nettsidene våre.
Innlegget er ført i pennen av Tim Torvatn som leder for Forvaltningsutvalget for sivilingeniørutdanningen (FUS), men er gjort i samarbeid med og støttes av:
Karl Henning Halse, Leder av Forvaltningsutvalget for
ingeniørutdanningen (FUI)
Leif Rune Hellevik, Prodekan utdanning IV-fakultetet
Tommy Kleiven, Prodekan utdanning AD-fakultetet
Karina Mathisen, Prodekan utdanning NV-fakultetet
Roger Midtstraum, Prodekan utdanning IE-fakultetet
Ann-Charlott Pedersen, Prodekan utdanning ØK-fakultetet