leder
Var fusjonen en tabbe?
NTNU var lokomotivet i den store fusjonsbølgen som feide over norsk akademia for ti år siden. Muligens er vi vitne til et lokhavari i disse dager.
Året er 2015, og et sterkt splittet NTNU-styre vedtar fusjon, mot ansattrepresentantenes stemmer. Bjarne foss førte ordet på vegne av den tapende part i kampvoteringen. Var vedtaket en historisk feil?
Foto: Kristoffer Furberg
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
2014: Da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen oppfordret norske universiteter og høgskoler til å finne seg partnere behøvde
han noen som tok på seg funksjonen som lokomotiv. NTNU, under rektor Gunnar
Bovims ledelse, var ikke tung å be.
2024: Det ligger en historisk ironi i det at mannen som,
i egenskap av å være Isaksens statssekretær, hadde det operative ansvaret for å
drive gjennom strukturreformen i UH-sektoren, nå sitter med ansvaret for å drive
gjennom restruktureringen av strukturreformens lokomotiv. Men det forlydes at
Bjørn Haugstad ikke var fullt forberedt på den mangelfulle økonomistyringen ved
NTNU da han tiltrådte som direktør for organisasjon og infrastruktur i 2021. I
disse dager ser man hvor omfattende disse utfordringene er.
Eller, 'utfordringer' – NTNU er i et økonomisk uføre det
blir krevende å ta seg ut av.
I avdelingen for kontrafaktisk historieskriving kan man
underholde seg selv med å fundere på hvor NTNU ville vært i dag uten de
innfusjonerte høgskolene HiST, HiG og HiÅ. Her er det flere momenter å betenke.
Det ene er ved hvilke avdelinger underskuddene er størst.
Her er bildet ikke entydig. Verst ute er Institutt for Lærerutdanning, som for
det meste består av enheter importert fra Høgskolen i Sør-Trøndelag. Men også MH-
og IE-fakultetene er ille ute, disse tilhører «gamle» NTNU. Samtidig gjelder MHs problemer i betydelig grad for enheter i Gjøvik.
Ved NTNU campus Gjøvik – gamle Høgskolen i Gjøvik – sliter
man, der legges helsefag under kniven. Mens ved NTNU i Ålesund, tidligere HiÅ, ser
man ut til å ha bra styr på økonomien.
Det andre momentet er dette: Omkostningene ved selve
fusjonen. Fire ulike – unike – systemer skulle samkjøres. Ikke bare på det
administrative plan, som var omfattende nok. Også når det gjelder forskning og
undervisning: Det mest tungtveiende argumentet til fusjonsmotstanderne i 2015, med
daværende styrerepresentant Bjarne Foss som fanebærer, var frykten for at
forskningskvaliteten kom til å synke i takt med fordøyelsesbesværet med, i
særlig grad, inkorporeringen av HiST. I en årrekke etterpå klagde for øvrig
HiST-ansatte over å bli behandlet som et B-lag fra NTNU sentralt, blant annet
med mindre tid satt av til forskning.
Fordøyelsen ble ikke akkurat lettere ved innføringen
av BOTT. Betimelig nok kom ansattrerepresentant Bjørn Skallerud med følgende endringsforslag
til styrevedtaket om saken: «Samtidig utrykker styret bekymring for de øk-adm
styresystemene som benyttes (f.eks. BOTT øl) har svakheter og gjør det
vanskelig å håndtere reduserte bevilgninger, nedbygging av avsatte midler og
reduksjon i antall ansatte.»
Var strukturreformen nødvendig? I senere år søker
dagens regjering, under ledelse av en rad forsknings- og høyere
utdanningsministre fra Senterpartiet, å rulle reformen tilbake. Nå er det om ikke
universitet så i hvert fall universitetsutdanning på hvert et nes som gjelder. Med
forslaget
til nye akkrediteringsregler for å bli universitet som nå er sendt ut på
høring, kan antall universiteter bli doblet, fra 10 i dag til 20 i framtida.
Om regelverket gjaldt i 2014 kunne HiST, HiG og HiÅ søke
om å bli universitet uten å bry seg med NTNU.
I en holmgang mellom minister Oddmund Hoel og Høyres
Kari-Anne Jønnes på Dagsnytt 18 tirsdag forsøkte Gjønnes å gjenreise modellen
med fire breddeuniversiteter og mange mindre, mer spesialiserte institusjoner,
i første rekke høgskoler. Til dette repliserte Hoel tørt at den modellen sørget
Høyre å demontere i og med nevnte strukturreform.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
På et vis kan det se ut som om UH-sektoren sliter med
det verste fra foregående og nåværende regjeringers universitetspolitikk: Høyre
drev gjennom en fusjonsprosess som endte med større, mer tungdrevne
institusjoner, mens Senterpartiet har sørget for å redusere de forvokste
institusjonenes handlingsrom, ved å forby dem å nedlegge ulønnsomme campuser/avdelinger,
og ved å kreve reduksjon av andel midlertidig ansatte. Ved NTNU er 70 prosent
av utgiftene i dag bundet opp til ansatte. Store institusjoner med en høy andel
fast ansatte, er ikke enkle å strigle.
NTNU er ikke alene om å være i trøbbel. Oslomet må
kutte 100 millioner, Universitetet i Stavanger 200 millioner. Men NTNU vinner
kuttkonkurransen uten problemer: 300 millioner hittil i år, og ennå er det åtte
måneder igjen av året.
Ti år etter at strukturreformen forlot perrongen er
UH-sektoren på vei inn i en ny strukturreform, med oppsigelser og nedskjæringer
på menyen i restaurantvognen. Også denne gangen er NTNU lokomotivet.