Ytring
Musikk er beredskap – et innspill til NTNUs strategidebatt
- Hvorfor spilles det konserter på undergrunnsstasjonene i Ukraina? Hvorfor ble sang kjent som et sterkt politisk våpen under det tidligere apartheidregimet i Sør-Afrika? Hvorfor ble sosiale medier oversvømt av musikalske handlinger rett etter 12. mars 2020?
- Vi er kultivert (!) til å tenke på at kunst og kultur, slik som for eksempel musikk, er en blomst i knapphullet, noe å ta fram ved de store anledninger, slik som for eksempel når det er immatrikulering, skriver Nora Kulset i denne ytringen.
Foto: Marthe Kristine Nes Bjerva
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Vi lever i en tid med nytt engasjement rundt beredskap og
hva vi i Norge anser som viktige beredskapsressurser. I sommer har det fra
kulturlivet vært spesielt mye oppmerksomhet på at kunst og kultur overhodet
ikke er nevnt Totalberedskapskommisjonens rapport «Nå er det alvor – rustet for
en usikker framtid». Under Arendalsuka ble vi «betrygget» om at dette var en
forglemmelse.
En forglemmelse. Hvordan er det mulig?
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Kanskje på grunn av vår tilbøyelighet til å tenke på teknologi
som løsningen på det meste? Kanskje fordi vi er kultivert (!) til å tenke på at
kunst og kultur, slik som for eksempel musikk, er en blomst i knapphullet, noe
å ta fram ved de store anledninger, slik som for eksempel når det er
immatrikulering. Noe vi kan satse på å bygge i framgangstider, men som vi må
stenge ned og kutte når det strammer seg til. Det er jo tross alt fryktelig
kostbart å utdanne musikere, og det er en sannhet helt uten modifikasjoner.
Men la det ikke være noen tvil. Kultur er beredskap.
Musikk er beredskap.
Kunst og kultur er avgjørende for den sivile beredskapen
og forsvarsevnen som bygges i en befolkning, og som hver dag verner om
demokratiet.
Både WHO og EU understreker at kunst og kultur er
grunnleggende byggesteiner i den sivile motstandsdyktigheten. De viser til at deltakelse
i kulturlivet, slik som for eksempel å gå på konserter (et hyppig brukt
eksempel), øker sannsynligheten for å stemme i valg og å ellers delta aktivt i
samfunnet, og det forsterker følelsen av tilhørighet til fellesskapet. Dette
igjen fører til at vi holder oss friskere, både psykisk og fysisk. Sier WHO og
EU. Vi må altså investere i å opprettholde et rikt kulturliv. Sier WHO og EU.
Mens vi glemmer det altså. Og stusser når folk som meg
sier «men musikk er jo menneskets beredskap!». Jeg må alltid forklare. Så la
meg forklare.
De fleste av oss, også de helt uten musikkbakgrunn, kan
tenke tilbake på mange eksempler på hvordan musikk er det vi trekkes mot ved
kriser og store hendelser. Musikk har nemlig en umiddelbar og følelsesmessig
effekt, en evne til å skape felles forestillinger og erfaringer. Dette gjør at
vi kan kjenne fellesskap med folk vi ikke kjenner, folk som ikke engang ser, og
dette kan selv i de mest ekstreme situasjoner opprettholde samhold, mot og håp.
Vi får bekreftet og blir betrygget på at vi ikke er alene i situasjonen.
Tenk tilbake, hva er det vi som samfunn gjør når noe
vanskelig skjer? Når 22. juli skjer? Når vi okkuperes av nazistene? Når
Covid-19 lukker oss inne i hjemmene våre? Når vi skal begrave våre kjæreste? Hva
bringer oss sammen så vi føler at vi ikke står alene, slik at vi dermed også
orker å holde ut smerten, uvissheten, sorgen, bekymringen – fordi vi vet at vi
er mange sammen som deler situasjonen?
Hvorfor spilles det konserter på undergrunnsstasjonene i
Ukraina? Hvorfor ble sang kjent som et sterkt politisk våpen under det
tidligere apartheidregimet i Sør-Afrika? Hvorfor ble sosiale medier oversvømt
av musikalske handlinger rett etter 12. mars 2020?
Saken er imidlertid den, at om vi skal ha denne
beredskapen, så må den bygges jevnt og trutt. Vi kan ikke, som med vanndunkene
i kjellerboden, bare fylle på et par ekstra når kravet om å klare seg alene
øker fra tre dager til sju dager. Den kirkemusikeren som er navet i kulturlivet
i lokalsamfunnet et sted i landet må allerede være der når beredskapsbehovet
oppstår. Den lille konsertscenen må være i drift hele året for at den skal
kunne tilby konserter vi kan gå på også når det indre eller det ytre drar oss
ned. Apparatet som må til for å rigge en utendørskonsert på Torvet som
befolkningen har akutt bruk for, må være i funksjon hele året slik at det kan
rigges til en konsert når befolkningen har akutt bruk for det.
Da må det utdannes kulturarbeidere, musikere,
kirkemusikere, hele tiden og jevnt over. Det er beredskap.
Kulturlivets kritiske samfunnsfunksjon er å skape og
ivareta livsmening og opplevelse av fellesskap. Det gjør oss sterke sammen,
friskere sammen. Når noen skal bryte ned et folk, er derfor kunst og kultur det
første som blir sensurert.
NTNU er i en særstilling når det kommer til utdanning og
kompetansen innen kunst og kulturfeltet. Jeg oppfordrer oss derfor til å ikke
gjøre som Totalberedskapskommisjonen, å «glemme» kulturlivets kritiske
samfunnsfunksjon og tro at det bare er til fest og moro og generell pynt – og
dermed bli fristet til å gjøre den feilen vi gjorde under pandemien: bygge ned kulturlivet
når vi egentlig trenger det som mest.
Les flere ytringer om NTNUs nye strategi: