Ytring
Om kunsten å utarme en velfungerende utdanning
I en tid der flere fagmiljø står til knes i økonomisk krise kan denne ytringen muligens oppfattes som å være noe nærsynt og navlebeskuende. Alternativt kan den leses som et eksempel som kan belyse en del av årsaken til problemene mange nå står i.
Lennart Bentsen og Jan Harry Størksen er universitetslektorer ved bachelorutdanningen i fysioterapi, og skriver her at det er vanskelig å se at å drive profesjonsutdanning innenfor et helsefag vurderes som en viktig prioritet ved NTNU.
Foto: Privat
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Den økonomiske krisen ved fakultet for medisin og
helsevitenskap (MH) er velkjent, og gjennom en serie av allmøter ved
MH-fakultetet det siste halvannet året har vi blitt presentert for en historie
om at profesjonsutdanningene som kom til MH-fakultetet fra Høgskolen i
Sør-Trøndelag (HiST) i «fusjonen» er for kostbare. De er visst ikke økonomisk
bærekraftige. Nylig fikk vi innsyn i et notat som er utarbeidet ved Institutt
for nevromedisin og bevegelsesvitenskap (INB) som viser at bachelor i
fysioterapi angivelig går med nesten 5,6 millioner kroner i underskudd.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
I regnestykket som presenteres har
man summert basisinntekt + kandidatinntekt + studiepoengproduksjon + BOA til en
totalinntekt på kr. 13 172 565. Denne inntekten strekker ikke til når man
kan summere kostnadene for Lønn (17 730 359) + Andre lønnskostnader (757 059)
+ Drift (81 809) + Areal (180 262) til kr 18 749 488. Et enormt
underskudd der altså, enten man snakker i kroner eller prosent.
Kostnadssiden av
regnestykket er forståelig, men hvordan kommer man frem til tallene man
opererer med som tilmålt inntekt til bachelor i fysioterapi? I UA 2/10 uttaler rektor
Grande at «Grunnmuren i fordelingen av penger internt på NTNU er det som
kalles rammestyring. Dette innebærer at rektor fordeler beløp til fakultetene
og Vitenskapsmuseet etter en rammefinansieringsmodell». Rammestyring høres
kanskje fint ut det, men hva betyr det i praksis? Når tildelingen til en
utdanning eller et fagmiljø først bestemmes av NTNUs rammefordelingsmodell (RMF)
og deretter fakultetets viderefordelingsmodell (VFM), før man til slutt er
prisgitt valg og prioriteringer på instituttnivå så åpner dette for spennende
overraskelser.
For å sette disse rammene
i perspektiv: Som en del av arbeidet med å legge til rette for en vellykket
overtakelse av bachelor i fysioterapi oversendte fakultet for helse- og
sosialvitenskap ved HiST i september 2016 utdanningens budsjett- og
regnskapstall til Det Medisinske Fakultet (DMF, MH fra 2017) som skulle overta
utdanningen. I tallene kommer det frem at HiST opererte med en Rammetildeling til
bachelor i fysioterapi på drøyt 13,9 millioner kroner. Om man bare tar i
betrakting at kroneverdien har endret seg med drøyt 30 prosent fra 2015 til 2024 ville
dette beløpet i 2024-kroner tilsvart rundt 18,5 millioner kroner om man holder
alle andre ting uendret. Men i notatet ved INB opererer man nå altså i 2024 med
en inntekt på drøyt 11,9 millioner (BOA holdt utenfor). I 2024-kroner! Fra
«fusjonen» og frem til i dag skal altså bachelor i fysioterapi ha gått fra å ha
en økonomi som var i sunn balanse, til å nå angivelig gå med nesten 5,6
millioner i minus! Dette mens utdanningen samtidig ikke har hatt noen vekst i
bemanning, snarere en reduksjon. Og mer reduksjon skal det bli. Det har ikke vært
noen reduksjon i produksjonen heller. Og til alt overmål er hele driftsbudsjettet
som det også var rom for tidligere for lengst borte.
Når vi samtidig vet at NTNU fra fusjonstidspunktet overtok
hele økonomien som før hadde tilfalt HiST (og tilsvarende for HiG og HiÅ), og
at NTNUs tildeling fra KD i den samme perioden hadde en realøkning i alle årene
til og med 2021, før den fra 2022 flatet ut og har gått noe ned de siste årene, blir denne kraftige nedgangen for bachelor i fysioterapi vanskelig å forstå,
for å si det mildt. Uansett på hvilken måte man tolker utviklingen i bevilgning
til bachelor i fysioterapi, sett opp mot NTNUs tildeling fra departementet, så
er det vanskelig å konkludere på annet vis enn at den ikke har noen prioritet
ved NTNU. Det er tydelig i tallene, men sies bare ikke med ord.
Vår påstand er at NTNU med sin måte å fordele inntektene,
hverken viser evne til å håndtere, eller tilstrekkelig vilje til å prioritere
det utdannings- og samfunnsoppdraget man tok på seg i «fusjonen». I Fysioterapeuten
kunne vi 22/10 lese en sak hvor tillitsvalgte for studenter og ansatte
fremførte sterk bekymring for hva den økonomiske situasjonen, og forsøkene på å
løse den, vil bety for studentenes utdanning og den faglige kvaliteten som kan
tilbys.
Vi har nå en situasjon der det man opererer med som
tildeling til bachelor i fysioterapi på nærmest uforklarlig vis bare må
tilskrives NTNUs rammestyring. Som om modellen og variablene i den ikke er
underlagt menneskelig vilje. Men denne modellen er jo faktisk NTNU og ledelsens
verktøy for å iverksette valg og prioriteringer på nivå 1, 2 og 3. Nå ser vi at
modellen bidrar til å utarme bachelor i fysioterapi, og ansvaret for dette
hviler på NTNUs ledelse. Langs hele linjen fra Rektor og nedover. Når vi ser på
hvordan tildelingen til utdanningen har gått ned fra «fusjonen» og frem til i
dag, så krever det en forklaring.
Den forklaringen bør innbefatte flere faktorer enn at det er
stramme tider i sektoren. Som statsråd Hoel uttrykker i en annen forbindelse i Khrono:
«Statsråden påpeker samtidig at universiteter og høgskoler er rammefinansierte,
og de bestemmer selv hvor mye midler de bruker på de enkelte utdanningene
sine (min uthevelse)». Den etter alle målestokker magre tildelingen til
bachelor i fysioterapi er altså et uttrykk for hva NTNU ser seg råd til, eller
mener det er verdt å legge i oppdraget med å utdanne fysioterapeuter (og andre
helseprofesjoner) til morgendagens helsevesen. Ansatte og nære ledere ved
helseprofesjonsutdanningene har på ulike måter problematisert denne tematikken både
i UA
og Khrono
i den senere tid, uten at det har blitt møtt med argumenter som har gjort oss
klokere. Nå har også fysioterapistudentene kommet på banen, for det er ikke til
å unngå at de fremover vil merke konsekvensene av NTNUs manglende prioritering
av utdanningen på en helt annen måte enn de har gjort frem til nå.
Utdanningen har mange studenter fra andre deler av landet
som har en fysioterapiutdanning i sin hjemregion, men som oppgir å ha søkt seg
hit pga NTNUs og vår utdannings gode rykte. Om den utviklingen vi ser nå
fortsetter kan dette ryktet snart være historie, for vi skal jo også
sammenligne oss med tilsvarende utdanninger ved andre institusjoner. I et
allmøte om omstillingsprosessen ved MH-fakultetet nylig brukte prodekan
Magnussen uttrykket «godt nok» om det vi skal levere av undervisning og
utdanning fremover. Det blir spennende å se hvor lavt vi kan gå med
innsatsfaktorene som puttes inn i utdanningen før vi ikke lenger kan levere på et «godt nok» nivå. Et «godt nok» som per i dag blant annet betyr ingen penger til faglig
utvikling for ansatte, ingen penger til ekstern sensur utover
«minimumskravene», ingen penger til oppfølging av studenter i praksis, ingen penger
til innleie av eksterne undervisere – og ansatte som allerede overoppfyller
arbeidsplanene sine.
NTNUs ledelse er ansvarlig for prioriteringene som ligger i
dagens måte å fordele bevilgningen på, akkurat som Statsråden påpeker. Eller som hans statssekretær, Prestbakmo, sier i Adressa (4/10); «Universitet og
høgskoler har fleksible rammer, … og vi har tillit til at institusjonene gjør
gode vurderinger av hva som er viktig å prioritere». Det er vanskelig å se at å
drive profesjonsutdanning innenfor et helsefag vurderes som en viktig prioritet
ved NTNU. Kanskje sagt med ord i festtaler, men ikke reflektert gjennom
fordelingsmodeller og budsjett.